SEO bible: jak zvýšit návštěvnost pomocí optimalizace (Vol.1)

Optimalizace stránek pomocí SEO je náš denní chleba. Stovkám klientů pomáháme v agentuře zvýšit návštěvnost jejich webů i e-shopů a pracovat správně s obsahem, aby zaujali čtenáře i vyhledávače. V prvním díle našeho manuálu se podělíme se o pár drobečků, které se nám osvědčily. Jak používat klíčová slova, jak psát meta data a jak pracovat s vlastním obsahem, aby pomáhal vyhledatelnosti stránek.

 

SEO, z angličtiny search engine optimization, neboli optimalizace stránek pro vyhledávače, určuje, jak snadno vás vaši cíloví zákazníci na internetu najdou. Ze statistik a průzkumů vyplývá, že 75 % uživatelů internetu se nepodívá ani na celou první stránku výsledků vyhledávání. Co tedy můžete vylepšit, aby vás zákazníci našli a nakoupili zboží či poptali službu ?

Pokud chcete zvýšit návštěvnost svých webových stránek nebo e-shopu, je třeba zlepšit své umístění v organických výsledcích vyhledávání na Googlu, Seznamu, Bingu atd. To je přesně ten důvod, proč se SEO jako takové dělá. Jde o to být vidět v obrovské konkurenci, která se neustále snaží prosadit.

Úspěšná SEO strategie pro weby a e-shopy

V první řadě je důležité pochopit, co tvoří účinnou SEO strategii. Tvoří ji několik klíčových komponent, na které by se měl každý web zaměřit. Vybrali jsme za nás ty nejdůležitější.

 

1. Klíčová slova (keywords) a jejich využití

Pokud chcete na své webové stránky přilákat více návštěvníků, musíte vědět, jak efektivně používat klíčová slova v textovém obsahu stránky, nadpisech, titulcích stránek a meta popiscích. Že je to pro vás španělská vesnice? Si, no problema. 

 

Tady najdete, co jednotlivé pojmy znamenají:

💡 Co je klíčové slovo?

Klíčové slovo je termín používaný v digitálním marketingu, který označuje slova nebo výrazy, které uživatel hledá na internetu a napíše je do pole ve vyhledávači. Představují skutečná slova, kterými lidé formulují svůj dotaz a která používají v souvislosti s vaším podnikáním.

Například klíčové slovo postel hledá na Googlu průměrně 25 000 uživatelů za měsíc.

Mnoho lidí si myslí, že prvním krokem je najít klíčové slovo, ale ve skutečnosti jde o rozhodnutí, jaké bude primární a sekundární klíčové slovo pro vaši stránku.

Primární klíčové slovo je hlavním cílením vašeho obsahu – mělo by odpovídat tomu, na co se vaše stránka zaměřuje, jaká je vaše identita značky a jaké jsou vaše produkty nebo služby. 

Sekundární klíčová slova podporují hlavní téma a představují dílčí témata, která jsou pokryta v rámci celého článku.

Používejte klíčová slova v obsahu tak, aby text působil přirozeně a dobře se četl. Důležitý je hlavně informační přínos pro zákazníka či uživatele. Texty tedy nepište pro roboty, ale lidi. Jedno klíčové slovo by se tedy nemělo objevit v textu 50krát – ničím si nepomůžete, ba naopak. Nezvednete ranking stránky, ale maximálně obočí udiveného čtenáře. 

Jak zjistit hledanost klíčových slov

Hledanost klíčových slov si můžete najít snadno třeba přes nástroj Google keyword planner. Pro vyhledávání klíčových slov na Seznam.cz využijte službu Sklik.

2. Originální textový obsah

Originální a zajímavý textový obsah je jednou z nejdůležitějších součástí strategie pro dobré SEO. Kvalita obsahu ukazuje vašemu publiku, kdo jste a jaké máte odborné znalosti v oboru. Tím si budujete důvěryhodnost u vyhledávačů i zákazníků.

 

Vyhledávače a kopírovaný či duplicitní obsah

 Chcete rychle naplnit stránky a láká vás metoda ctrl+c & ctrl+v? Radši si to dobře rozmyslete. Vyhledávače nejsou hloupé a poznají neoriginální textový obsah na webu. Vědítaké, že je text zkopírovaný z jiného webu a potrestají vás za to penalizací ve formě snížení pozic stránky, či přímo odmítnou stránku indexovat. Stránka se tedy vůbec ve vyhledávání nezobrazí.

Původní obsah je navíc něco, co algoritmy vyhledávačů milují. Čím unikátnější a komplexnější je váš textový obsah webu, tím větší je pravděpodobnost, že získáte vyšší návštěvnost.

Nekopírujte tedy nikdy texty z cizích stránek na svůj vlastní web. Nejen, že byste porušili autorský zákon a zhoršili karmu, ale duplicitní texty by vám stejně nepomohly v závodu o přední pozice. Většinou tenhle nešvar vidíme  u e-shopů, které si tahají popisky produktů z feedů od dodavatelů.

💡 Co je XML feed?

XML feed je datový soubor, který obsahuje informace o jednotlivých produktech ve vašem e-shopu (název, cena, údaje o dostupnosti atd.). XML feedy se nejčastěji generují přímo z databáze e-shopu pro různé srovnávače zboží jako jsou Heuréka, Zboží.cz, Favi, Glami atd.

Originální a zajímavý textový obsah je jednou z nejdůležitějších součástí strategie pro dobré SEO. Kvalita obsahu ukazuje vašemu publiku, kdo jste a jaké máte odborné znalosti v oboru. Tím si budujete důvěryhodnost u vyhledávačů i zákazníků.

 

Vyhledávače a kopírovaný či duplicitní obsah? 

Chcete rychle naplnit stránky a láká vás metoda ctrl+c & ctrl+v? Radši si to dobře rozmyslete. Vyhledávače nejsou hloupé a poznají neoriginální textový obsah na webu. Vědítaké, že je text zkopírovaný z jiného webu a potrestají vás za to penalizací ve formě snížení pozic stránky, či přímo odmítnou stránku indexovat. Stránka se tedy vůbec ve vyhledávání nezobrazí.

Původní obsah je navíc něco, co algoritmy vyhledávačů milují. Čím unikátnější a komplexnější je váš textový obsah webu, tím větší je pravděpodobnost, že získáte vyšší návštěvnost.

Nekopírujte tedy nikdy texty z cizích stránek na svůj vlastní web. Nejen, že byste porušili autorský zákon a zhoršili karmu, ale duplicitní texty by vám stejně nepomohly v závodu o přední pozice. Většinou tenhle nešvar vidíme  u e-shopů, které si tahají popisky produktů z feedů od dodavatelů.

 

💡 Co je XML feed?

XML feed je datový soubor, který obsahuje informace o jednotlivých produktech ve vašem e-shopu (název, cena, údaje o dostupnosti atd.). XML feedy se nejčastěji generují přímo z databáze e-shopu pro různé srovnávače zboží jako jsou Heuréka, Zboží.cz, Favi, Glami atd.

3. Vybrané úryvky z vyhledávání (featured snippets)

Ukázka úryvku z vyhledávání na Googlu

 

Pokud chcete skvěle optimalizovat svůj obsah pro vyhledávače, jedním z nejlepších způsobů, jak toho dosáhnout, je zaměřit se na doporučené úryvky ve vyhledávání neboli featured snippets.

 

Tyto úryvky textu se zobrazují v horní části stránky s výsledky vyhledávání ve službě Google a jsou shrnutím odpovědi na otázky uživatelů, takže  nemusí opustit stránku.

 

Jsou dobře viditelné, užitečné a pravděpodobně přilákají velkou organickou návštěvnost, protože se zobrazují před očíslovanými výsledky z vyhledávání.

 

Jak vybrané úryvky fungují?

Vybrané úryvky jsou navrženy tak, aby uživatelům rychle poskytly odpověď, aniž by museli klikat na jinou stránku nebo web.

 

💡 Tip, jak to udělat:

Poskytněte v textu stránky zajímavé rady a vysvětlení, které se zobrazí na prvním místě ještě před výsledky vyhledávání. Textový obsah na stránce musíte mít připravený tak, aby odpovídal na otázku, kterou uživatel zadá. Váš specialista by měl začít analýzou dotazů, na které se uživatelé ptají. Svůj text byste pak měli dobře strukturovat. Název úrovně H1 by měl odpovídat přesnému dotazu a úryvek by měl mít zhruba 200–300 znaků.

4. Jak optimalizovat název stránky (title) a meta popisky (meta description)

Title neboli název webové stránky a meta description – popis stránky – jsou to první, co uživatelé ve výsledcích vyhledávání uvidí. Je to taková ID občanka každé stránky, která na první pohled ukazuje, jak se web jmenuje a co tam návštěvníka čeká. Je třeba si tedy dát tu práci a všechny je dokonale vyladit. Zde musíte a mít na paměti, že je nutné je vyplnit u každé stránky, příspěvku, kategorie či produktu.

Nevyplněné titulky stránek a meta descriptions

Pokud necháte pole titulku a popisku prázdné, vyhledávače si tam dosadí to, co uznají za vhodné, což nemáte pod kontrolou a podoba se vám nemusí úplně líbit. Na takový výsledek pak nikdo kliknout nechce.

 

Právě SERP, tedy stránka výsledků zobrazená vyhledávačem jako odpověď na dotaz uživatele, je aréna, kde se rozhoduje, jestli se návštěvník podívá právě k vám. Na základě názvu a popisku stránku se uživatel rozhodne, jestli na vaši stránku klikne, nebo ji přeskočí.

 

Jak napsat meta data, která fungují: správná délka je základ

Udržujte title (název stránky) v rozmezí 30 až 60 znaků včetně mezer.

Google totiž zkrátí názvy, které jsou delší než tato hodnota, a nezobrazí je celé. 

 

Správná délka meta description pro webovou stránku

Udržujte délku meta mescription do 155 znaků včetně mezer. Delší text se nezobrazí a nemá smysl ho psát.

 

Zahrňte své cílové klíčové slovo do názvu stránky i do meta popisu. Pomůže to robotům i uživatelům při vyhledávání rychleji najít to, co potřebují. V obou popiscích sdělte, o čem vaše stránka je a proč je zajímavá. Ujistěte se, že oba názvy jsou pro každou stránku na vašem webu jedinečné. 

 

💡 Extra tip:

Používejte emotikony! Je to povolený dopink, který dokáže přitáhnout oči a odliší vás na výsledkové stránce. Držte se ale při zemi, méně je někdy více. 😉✅🔝 Emotikony mohou zabrat různý počet znaků, hlídejte proto stále délku. Chcete si zkontrolovat, jak bude váš meta title a meta description vypadat v reálu? Využijte například nástroj Meta Tags

5. Použijte SEO URL adresu s klíčovými  slovy

 Zlepšením struktury URL adresy můžete s relativně malým úsilím výrazně pozitivně ovlivnit SEO na vaší stránce. Přehledná URL adresa pomůže vyhledávačům pochopit vaši stránku, a zajistí tak vyšší návštěvnost webu.

 

Jak by měla vypadat správná URL adresa?

Kvalitní URL adresa by měla do adresy umístit hlavní klíčová slova stránky. Měla by být stručná a výstižná a návštěvník by měl by snadno pochopit, čeho se stránka týká. Stejně to bude fungovat i pro vyhledávač Google, Seznam nebo Bing.

Ideální celková délka URL adresy by neměla být delší než 60 až 100 znaků. Krátké URL adresy (přibližně 60 znaků) jsou vhodnější, protože mnoho vyhledávačů nedokáže zpracovat delší adresy. Může se stát, že vás kvůli tomu mohou zařadit na nižší pozici v SERPU.

Co by URL adresy neměly obsahovat:

Podtržítka, mezery, velká písmena, speciální znaky, diakritiku atd. Přestože diakritiku Google již umí použít, ostatní vyhledávače s tím budou mít problém. V URL jsou povoleny číslice, takže se adresy dají snadno kombinovat s textem.

Idelální formát:

URL: https://adstart.cz/jak-zvysit-navstevnost-e-shopu/

✅ klíčová slova
✅ malá písmena
✅ pomlčka bez mezery

Máte know-how stále málo? Počkejte si na další díl našeho seriálu o SEO. Příště se podíváme, jak na linkbuilding, jak optimalizovat pro vyhledavače obrázky a grafiku a jak vám může pomoct (nebo uškodit) rychlost vašeho webu. Stay tuned.

Napište nám, o jakou variantu služeb máte zájem. Ozveme se vám co nejdříve.

14 + 15 =

Držte krok s online marketingem

ODEBÍRAT newsletter