Co jsou to PPC reklamy a jaké zvolit pro váš byznys?

PPC reklama, zaklínadlo marketingových šamanů, na které jste možná již narazili při komunikaci s agenturou nebo při sestavování svého marketingového mixu. Zkratka PPC neboli Pay Per Click představuje typ výkonnostní online reklamy, kde platíte poskytovatelům služby za proklik. Je to účinný způsob, jak rychle a relativně levně přivedete na svůj web potenciální zákazníky, u kterých je reálná šance, že u vás nakoupí.

Co potřebujete vědět o PPC reklamě a kampaních

Nebudeme vás nudit zbytečnými detaily o nastavení a systémech, na kterých bude vyšívat váš markeťák nebo PPC specialista, vy máte na starosti důležitější věci. Třeba udržet firmu v černých číslech, navyšovat obrat a budovat brand. Výkonnostní kampaně jsou ideálním pomocníkem, který vám k tomu může pomoct.

Jaké jsou výhody PPC kampaní?

➡ umožňují přesné zacílení reklamy na zákazníky (klíčová slova, která lidé hledají, geografické zařazení, demografické určení, zájmy)

➡ máte rozpočet pod kontrolou (nastavení maximálního limitu, který chcete utratit)

změříte návratnost svojí investice (žádná dojmologie, ale nastavení cílů kampaně a vyhodnocení, jestli se vám reklama vyplatí)

změny v reálném čase (flexibilní úpravy nefungujících kampaní, možnost promovat mimořádné akce nebo slevy)

➡ jedete výkon i brand (hodí se ke zvyšování příjmů z objednávek, navýšení leadů, ale i k vyššímu zobrazení obsahu a budování značky)

Reklamy na Googlu, Seznamu. A ty ostatní…

PPC kampaně označují obecně hlavně formu platby za proklik (někdy také za zobrazení nebo za akci), patří do ní nejen nejznámější textová reklama ve vyhledávačích, ale může mít formát bannerů nebo videí na webech a sociálních sítích. Pojďme to probrat postupně.

Rozlišujeme hlavní kategorie:

  • vyhledávací sítě (textová reklama ve vyhledávačích na Googlu nebo na Seznamu)
  • obsahové sítě (bannery, videa na webových stránkách a sociálních sítích jako Facebook, LinkedIn, Youtube, Instagram a dalších)
  • zbožové vyhledávače (tzv. produktové reklamy na srovnávačích zboží jako Google nákupy, Heureka nebo Zbozi.cz)

Příklad reklamy s využitím služby Google Nákupy pro našeho klienta Miko Káva s.r.o.

Příklady z praxe

Typ PPC kampaní vybíráme především s ohledem na obchodního cíle a formy podnikání klienta. Jste živnostník s nabídkou služeb či e-shop? Pro každého se hodí jiná strategie.

Ze zkušenosti víme, že do celkové konfigurace použitých kampaní promlouvá mnoho dalších faktorů, jako sezónnost, skladovost, síla konkurence a mnohé další. Na příkladech

našich klientů se pokusíme nastínit ty nejběžnější způsoby použití PPC kampaní

pro jednotlivé typy podnikání.

 

OSVČ s nabídkou služeb

Následující klienti, ač na první pohled rozdílní, všichni nabízejí služby – ve většině případů koncovým zákazníkům.

Půjčovna karavanů si stanovila jako hlavní cíle odeslání rezervace karavanu na konkrétní termín, ale i odeslání kontaktního formuláře, případně hovor do firmy. Ví, že její podnikání se řídí sezónností. Proto jsme se kampaň založili především na reklamě ve vyhledávací síti s použitím klíčových slov jako „pronájem karavanů“, „pronájem obytných vozů“ apod. Doplnili jsme ji vhodně o grafické reklamy v obsahové síti, s cílem oslovit potenciální zájemce o kempingové vozy a přívěsy.

Cateringová firma potřebuje nejen dostat návštěvníky na web a uskutečnit poptávky po telefonu, ale hlavně přivést potenciální zájemce na pobočku v Praze. Ze zkušenosti totiž vědí, že její zákazníci preferují osobní přístup a vyřešení všech detailů přímo se specialistou, kterého se můžou na vše zeptat. Zvolili jsme tedy reklamy ve vyhledávací síti s větším důrazem na návštěvu její pobočky v Praze. Poptávka není výrazně sezonní, takže jsme se se stejnou měrou využili i obsahovou síť, kde cílíme lidi, kteří se zajímají o pořádání firemních akcí, svateb a jiných oslav.

Pro opraváře praček v Brně je nejdůležitější, aby zákazníci našli jeho telefonní číslo. Když se porouchá pračka, nevyužijet e-mail nebo jiné způsoby komunikace. Potřebujete se co nejdříve domluvit na opravě po telefonu, takže je klíčová dohledatelnost rychlého kontaktu. Navrhli jsme rozpočet kampaně zcela soustředit do vyhledávací sítě, kde jsme použili adekvátní klíčová slova a zaměřili se na výzvu k telefonickému hovoru.

 

Střední e-shop

I když i e-shopy také nabízejí služby, hlavní nabídkou jsou zpravidla produkty. Proto jsou z pohledu PPC kampaní alfou a omegou každého e-shopu produktové kampaně na:

  • Googlu – Google Nákupy,
  • Seznamu – Zbozi.cz (brzy tzv. Seznam Nákupy),
  • či Heurece.

Mezi naše klienty patří například prodejce oken a dveří z Jižních Čech. Hlavní důraz jsme dali na produktové kampaně na Googlu, Seznamu a Heurece, kam posíláme reklamy obsahující přímo jeho produkty. Potenciální zákazníci rovnou vidí, jak produkt vypadá, kolik stojí, případně i další parametry výrobku jako je materiál nebo rozměr. I u tohoto prodejce jsme do kampaňového mixu zahrnuli jak standardní reklamy pro vyhledávací, tak obsahovou síť. Reklama ve vyhledávací síti doplňuje – a tím posiluje – propagaci produktů, když je zákazníci vyhledávají.

Skrz obsahovou síť oslovujeme nerozhodnuté uživatele, kteří již na jeho produkty reagovali, například rozklikli produktový obrázek, ale ještě je neobjednali. Dále se v obsahové síti zobrazuje i novým potenciálním zákazníkům, kteří podle vyhledávání plánují třeba rekonstrukci bytu či domu, budou se stěhovat nebo je pravděpodobné, že mají zájem o koupi oken či dveří.

– Martin Zbrožek, Campaign Specialist

Naprostým základem PPC reklamy jsou kampaně na Googlu a Seznamu. Tyhle dva vyhledávače ovládají 95 % trhu, má tedy smysl zaměřit se hlavně na ně. Ačkoliv Google v podílu uživatelů stále roste, ještě 30 % lidí z pomyslného uživatelského koláče stále jede přes českou alternativu, není tedy radno na ni zapomínat.

PPC reklama na Googlu využívá nástroj Google Ads (dříve AdWords), reklama na Seznamu pak nástroj Sklik. V nich se vytvářejí samotné reklamní kampaně založené na použití klíčových slov. Jednoduše vytváříte reklamy na míru toho, co vaši potenciální zákazníci reálně hledají a co naťukají jako dotaz do vyhledávače. Dobře optimalizovaná PPC reklama se pak objeví mezi prvními čtyřmi výsledky, po kterých následují neplacené výsledky vyhledávání.  

Kampaně v Google Ads nebo Skliku obsahují různé sestavy s různým demografickým nebo geografickým cílením v závislosti na tom, jaké máte cíle a koho chcete oslovit.

 

Jaké platformy pro PPC reklamy zvolit?

Platformy, které pro PPC kampaně vybrat, se odvíjejí mimo jiné i podle fáze nákupního procesu, ve které zákazníka zastihnete. Můžeme ho rozdělit třeba podle modelu:

povědomí ➡ zájem ➡ zvažování ➡ rozhodnutí ➡ vyhodnocení ➡ nákup

Obecně platí, že vyhledávací sítě jako Google nebo Seznam využívají potenciální zákazníci v každé fázi nákupního procesu – slouží od prvotního sbírání informací o tématu a výrobcích, až po závěrečné hledání nejlepší ceny. Reklama je tedy zastihne v plné palbě. Reklamy na obsahových sítích slouží spíše ke sbírání informací, zatímco zbožové vyhledávače jsou místem, kde dochází k rozhodnutí a nákupu.

 

Pravidlo č.1: Zameťte si před svým (webovým) prahem

Můžete si najmout sebelepší specialisty na správu PPC kampaní, investovat desetitisíce korun měsíčně do online reklamy, pokud ale přivedete potenciální zákazníky na web, který vypadá jako z roku 1998 ze semináře informatiky studentů ČVUT, nepomůže vám ani svěcená voda. Základem je funkční uživatelské prostředí, lákavý design a kvalitní copywriting, které udrží zákazníkovu pozornost a přesvědčí ho, aby svoje peníze nechal u vás. Kvalitní PPC specialista nebo agentura vám doporučí nejlepší postup, jak provést audit webu, aby byl připravený na další aktivity. PPC reklamy jsou totiž až třešničkou na dortu, myslete na to. 

Chcete poradit, jak nastavit PPC kampaně nebo raději necháte vše na nás? Naši specialisté nejsou zamlklí ajťáci. Naopak, se s vámi rádi pobaví a pomůžou vám nastavit vše tak, abychom podpořili i váš byznys!

 

Chcete se poradit o PPC reklamě s profesionály? Nabízíme vám PPC audit zdarma.

ODEBÍRAT newsletter

Buďte vždy v obraze ve světě online marketingu