Jak založit eshop?
Založení vlastního eshopu se může zdát náročné, ale když si správně rozfázujete svůj postup, nejde o nic složitého. Co jsou ty základy, které byste měli udělat před tím, než založíte eshop?
1. Určete svůj podnikatelský záměr
-
Výběr produktu
Na základě analýzy poptávky na trhu, existující konkurence a ojedinělosti vaší nabídku se rozhodněte, co budete chtít prodávat.
-
Cílová skupina
Identifikujte vaše potenciální zákazníci a zjistěte si jejich potřeby i zvyklosti.
2. Právní aspekty
-
Založení podnikání
Pokud ještě nemáte živnostenské oprávnění, bude o něj muset zažádat. Pro eshop se jako vhodná živnost jeví “volná – obchodní činnost”.
-
Zaregistrujte si název a doménu
Vyberte si jméno pro váš eshopu a ověřte, zda je volná ideálně stejnojmenná doména,. K její registraci využijte ověřené registrátory.
-
Obchodní podmínky a GDPR
Zformulujte obchodní podmínky a ujistěte se, že váš e-shop splňuje pravidla GDPR a ochrany osobních údajů.
3. Technické zajištění eshopu
-
Platforma pro eshop
Vyberte službu, na níž bude váš eshop fungovat.
Oblíbené jsou např:
- Shoptet: Česká platforma pro eshopy, nabízí snadné nastavení a značné možnosti customizace.
- Shopify: Mezinárodní platforma s velkou podporou, vhodná pro globální prodej.
- WooCommerce: Plugin pro WordPress, který vám umožní vytvořit eshop.
-
Webhosting
Pokud nechcete využívat hostingovou platformu, budete potřebovat vlastní hosting.
-
Design eshopu
Vyberte šablonu nebo si nechte vytvořit vlastní design. Důležité je, aby byl responzivní, tedy optimalizovaný i pro zobrazení na mobilních zařízeních.
4. Naplnění obsahem
-
Produkty
Nahrajte produkty, včetně kvalitních a autorským právem nechráněných fotografií, které následně opatřete podrobnými popisky. Uváděné informace pravidelně ověřujte a aktualizujte.
-
Cenotvorba a slevy
Nastavte ceny, vymýšlejte a pravidelně pořádejte slevové akce a zkuste zákazníky zapojit do věrnostního programu.
5. Platební a doručovací metody
-
Platební brány
Zvolte vhodné platební metody, jako jsou platby kartou, bankovním převodem nebo pomocí PayPalu. Ujistěte se o jejich zabezpečení.
-
Doprava
Zajistěte různé možnosti dopravy – doručení kurýrem, poštou nebo formou osobního odběru. Nebojte se s dopravci vyjednávat o cenách.
6. Marketing a SEO
-
SEO (Optimalizace pro vyhledávače)
Optimalizujte váš eshop pro vyhledávače, aby šel dobře dohledat hlavně na Googlu a Seznamu.
Zvažte, na kterých sociálních sítích má smysl a začněte propagovat svůj e-shop.
Investujte do online reklam, například prostřednictvím systémů Google Ads nebo Facebook Ads a přemýšlejte jak využít vaši zákaznickou databázi k emailovému marketingu.
7. Testování a spuštění
-
Testování
Před spuštěním eshopu důkladně otestujte veškeré jeho funkce – od nákupního procesu, přes platební metody, až po doručování.
-
Spuštění
Když je vše připraveno, můžete eshop spustit a začít jej propagovat.
8. Analýza a zlepšování
-
Sledování výkonu
Pomocí analytických nástrojů, jako jsou třeba Google Analytics, sledujte návštěvnost, konverze a další klíčové metriky, zjištěné údaje shromažďujte a analyzujte
-
Zákaznická podpora
Připravte systém pro komunikaci se zákazníky, jehož prostřednictvím budete schopní rychle reagovat na jejich dotazy a řešit případné reklamace.