Vliv počasí na spotřebitelské chování a jeho využití v marketingu
Počasí má významný vliv na náladu, rozhodování a chování spotřebitelů. Správné pochopení změn umožňuje firmám lépe cílit své marketingové kampaně, přizpůsobit nabídku a zvýšit prodeje.
Je jasné, že slunečné počasí zvyšuje dobrou náladu, optimismus a ochotu utrácet. Naopak déšť a chladné počasí mohou vést k introspekci a většímu zájmu o komfortní a praktické produkty. Z pohledu nákupních preferencí pak teplé a slunečné dny zvyšují poptávku po venkovním zboží, jako je sportovní vybavení, zmrzlina nebo oblečení na ven.
Chladné a deštivé dny zase svědčí produktům pro vnitřní pohodlí, jako jsou deky, knihy, čaje nebo třeba streamovací služby. Počasí ovlivňuje i výběr nákupních kanálů, protože za nepříznivého počasí, jako je déšť nebo sníh, roste obliba online nakupování.Příjemné počasí pak pochopitelně podporuje návštěvnost kamenných obchodů, venkovních akcí a trhů.
Jaký vliv tedy má počasí na spotřebitelské chování?
Počasí a marketing
Počasí lze zapojit do marketingové strategie několika způsoby. Prvním z nich je dynamické cílení reklam podle počasí. Některé reklamní systémy, jako třeba Google Ads nebo Facebook Ads, umožňují cílit na uživatele na základě lokálních povětrnostních podmínek. Vaše kavárna tak může spouštět reklamy na horkou čokoládu v chladných dnech, stejně jako obchod se zmrzlinou aktivuje kampaně pouze během teplého počasí.
Počasí se týká i uvedení relevantních produktů, kdy je nabídka produktů spjatá s aktuálním počasím. Prodejci zahradního nábytku prot zdůrazňují své produkty během prvních slunečných jarních dnů a e-shopy s oblečením propagují zimní bundy ihned, jakmile začne klesat teplota.
Další možností jsou personalizované kampaně a obsah přizpůsobený počasí, u něhož funguje přímé oslovení zákazníků s odkazy na aktuální podmínky. Typickými příklady mohou být claimy jako „Venku prší? Udělejte si den pohodlný a objednejte si pizzu s 20% slevou“ nebo „Sněží! Vyberte si zimní výbavu pro vaše auto“.
Možný je i přímý prodej v reakci na počasí v podobě pohotovostních nabídek nebo rychlé změny sortimentu nebo cen podle aktuálních podmínek. Za příklad lze použít třeba situaci, kdy supermarket během deštivého dne zvýší viditelnost zboží, jako jsou deštníky a pláštěnky.
Příklady z praxe
Typickým segmentem, u něhož se v rámci marketingu pracuje s počasím, je cestovní ruch a pohostinství. Během letní sezóny tak hotely u pláže propagují speciální balíčky během horkých dní a v zimní sezóně aktivují horské resorty aktivují reklamy na ubytování a skipasy, když začne sněžit. Platforma Airbnb zase využívá data o počasí k tomu, aby propagovalo ubytování v horách nebo na plážích podle aktuální teploty.
Velkou roli může hrát počasí i při propagaci potravin a nápojů. Při slunečných dnech zdůrazňují fastfoodové řetězce nabídku ledových nápojů a pivovary spouštějí kampaně na čepované pivo. Nastanou-li naopak chladné dny, propagují supermarkety polévky, čaje nebo horké nápoje.
Na povětrnostních podmínkách je pochopitelně závislá i móda. Online i kamenné obchody začínají inzerovat bundy, šály nebo gumáky, jakmile začne pršet nebo klesne teplota. Na jaře a v létě pak zdůrazňují lehké oblečení a outdoorovou obuv. Typicky Zalando personalizuje během zimy svoji nabídku podle regionálních teplot.
Ani automobilový průmysl vliv počasí nepodceňuje. V zimním období nabízejí autocentra a servisy nabízejí zimní pneumatiky nebo kontrolu vozidel před mrazem. Výrobce gum Michelin aktivuje reklamy na zimní pneumatiky v oblastech, kde meteorologové hlásí sněžení.
Pro sportovní a rekreační vybavení je pak počasí doslova alfou a omegou. V letních měsících obchody propagují grily, kola a sportovní vybavení, během zimy se reklamy se zaměřují na lyže, snowboardy nebo běžkařské vybavení.
Další možnosti využití počasí v marketingu
Chcete-li zapojit prvek gamifikace, můžete nabízet svým zákazníkům slevy nebo dárky při dosažení určitého počasí, třeba pomocí claimu „Pokud teplota klesne pod -5 °C, dostanete 10% slevu“.
Firmy také mohou spojit své kampaně s klimatickými změnami a propagovat energeticky úsporné produkty nebo podporovat ekologické aktivity. Nabízí si i spolupráce s aplikacemi o počasí, jako je třeba AccuWeather, pro dynamické zobrazování nabídek podle regionálních podmínek.
Díky počasí tak vaše kampaně mohou dosáhnout zvýšení potřebné relevance, když bude nabídka odpovídat aktuálním potřebám zákazníků. Správně zvolený okamžik kampaně také zvyšuje požadované konverze. Dosáhnete i lepší zákaznické loajality, protože spotřebitelé oceňují personalizaci i rychlou reakci na změny podmínek.
Změna počasí je proto perfektní příležitostí pro kreativní a efektivní marketingové strategie.