Jak může reklamní agentura využít SEO postupy při formulaci nabídky vybrané firmě?
Před každou spoluprací nezapomeňte provést detailní SEO audit potenciálního klienta, během něhož zanalyzujete jeho v současnosti dosažené pozice ohledně nejdůležitějších klíčových slov, spojených s jeho byznysem. Zároveň musíte být schopni identifikovat technické nedostatky daného webu a porovnat jeho výkon s hlavními konkurenty.
Jaké SEO nástroje jsou zdarma?
Podaří-li se vám konkrétní nedostatky najít (a jak je známo, kdo hledá, najde), můžete rovnou nabídnout konkrétní možnosti jejich zlepšení. Dostupné SEO nástroje je možné rozdělit do několika kategorií podle jejich využití a ceny.
Základními nástroji dostupnými zdarma jsou platformy Google Search Console a Google Analytics. Díky čerpání dat přímo z Googlu se jedná v podstatě o nenahraditelné zdroje dat pro určení skutečné pozice zkoumaného webu, dosažené CTR i nalezení indexačních problémů.
Search Console také poskytne informace o mobilní použitelnosti a Core Web Vitals, Google Analytics se zase hodí ke sledování reálného chování uživatelů, měření konverzí a hodnoty návštěvnosti nebo identifikace nejúspěšnějšího obsahu
Zdarma dostupná je i aplikace PageSpeed Insights, která analyzuje rychlost daného webu a nabízí konkrétní technická doporučení. Stejně jako Search Console nabízí test přístupnosti na mobilních zařízeních, tzv. mobile-friendly test.
Mezi pokročilejší nástroje dostupné zdarma se dají zařadit Bing Webmaster Tools, fungující podobně jako Search Console, ale pro Bing. Proto dokáže často odhalit jiné problémy než Google. Omezenou verzi zdarma nabízí i Sitechecker.pro, díky níž zvládnete provést základní technický audit nebo zkontrolovat on-page faktory.
Placené nástroje, které se vyplatí
Nejkomplexnější analýzu zpětných odkazů nabízí systém Ahrefs. Jedná se ale o relativně drahou pomůcku, jejíž profi verze vyjde na necelých sto dolarů měsíčně nebo tisíc dolarů ročně. Za ně získáte velmi přesná data o dosažených pozicích, stejně jako kvalitní analytický nástroj při zkoumání konkurenčních webů nebo výborný nástroj k vyhledávání obsahových příležitostí.
Dalším placeným nástrojem je Screaming Frog, za nějž zaplatíte necelých tři sta liber ročně a získáte možná nejlepší dostupný technický audit a detailní crawling zkoumaného webu. Program dokáže identifikovat většinu technických problémů a pro větší weby je dsvým způsobem nenahraditelný.
Oblíbenou pomůckou je i Semrush, který si svých služeb cení na necelých sto dvacet dolarů měsíčně. Jedná se o všestranný nástroj s kvalitním keyword research funkcí a je perfektní pro sledování konkurence. Známé jsou jeho praktické přehledy marketingových KPIs.
Pro začátek by vám měla stačit kombinace zmíněných Google nástrojů, tedy Search Console a Analytics. Po jejich zvládnutí zkuste přidat Screaming Frog pro technické audity a podle dostupného rozpočtu zvolte buď Ahrefs nebo Semrush pro komplexní analýzy.
Jak navázat na audit?
Připravte personalizovanou ukázku potenciálu, tedy sestavte seznam nejvhodnějších klíčových slov z hlediska klientova oboru. Spočítejte přibližný objem vyhledávání a potenciální návštěvnost, načež na základě průměrné hodnoty konverze můžete odhadnout návratnost domluvené investice.
Pokuste se klientovi předložit názornou vizualizaci aktuálního stavu formou přehledných grafů, zobrazujících současné pozice. Můžete tak poukázat na mezery v jeho obsahu oproti konkurenci a zvýraznit oblasti, v nichž daná firma ztrácí potenciální zákazníky
Následně nabídněte ideální řešení, nejlépe formou tzv. “quick wins”. Vyberte si rychle řešitelné technické problémy, navrhněte optimalizaci existujícího obsahu a případně demonstrujte i potenciál lokálního SEO, pokud je u daného klienta relevantní.
Zároveň zdůrazněte dlouhodobou hodnotu spolupráce tím, že klientovi vysvětlíte, jak může SEO podporovat ostatní marketingové aktivity. Představte trend růstu organické návštěvnosti v čase a připravte plán pravidelného reportingu i další postupné optimalizace.