SEO vs PPC u SMB. Jak se v tom vyznat?
Online komunikace menších a středních firem (SMB) se obvykle skládá jak z metod SEO (optimalizace obsahu pro vyhledávače), tak kampaní formou PPC (platba za klik). Každá metoda má své specifické výhody, proto se podíváme, kdy jak může být výhodná jejich vzájemná kombinace.
Obě metody, tedy jak SEO, tak PPC, představují efektivní postupy v rámci digitálního marketingu. Jejich efektivní využití je ale závislé na mnoha faktorech, jako jsou cíle firmy, dostupný rozpočet, časová náročnost nebo aktivity konkurence.
SEO (Search Engine Optimization)
Vhodná chvíle pro SEO audit a následnou implementaci doporučených řešení nastává v momentě, kdy firma plánuje dlouhodobou přítomnost na trhu a potřebuje postupně zvýšit organickou návštěvnost vybraného webu. Jedná se o dlouhodobý proces, který může přinést viditelné výsledky v řádu měsíců.
SEO je ideální metodou pro menší firmy s omezeným marketingovým rozpočtem. Vyžaduje sice počáteční investici, ať už ve formě stráveného času nebo zapojením externích sil, za dosaženou organickou návštěvnost ale neplatíte za každý jednotlivý klik, jako je tomu v případě PPC kampaní. I když SEO může vykazovat pomalejší efekt než PPC, z dlouhodobého hlediska obvykle znamená vyšší návratnost.
Na druhou stranu vyžaduje SEO jistou trpělivost, a i když máte správně definovanou strategii, nikdy nemáte jistotu, že se dostanete na přední pozice kvůli vysoce konkurenčním klíčovým slovům. Navíc podmínky SEO se s aktualizacemi algoritmů jednotlivých vyhledávačů neustále mění, je proto třeba neustále sledovat trendy a přizpůsobovat zvolenou strategii.
PPC (Pay-Per-Click)
Kampaně PPC umožňují firmám dosáhnout kýžené návštěvnosti ihned po jejich spuštění. Pokud tedy potřebujete okamžitý nárůst návštěvnosti nebo prodeje, je PPC skvělou metodou, jak vytyčeného cíle dosáhnout. Vhodným objektem PPC propagace jsou proto časově omezené nabídky, akční slevy nebo sezónní kampaně.
U PPC si můžete přesně určit, kolik chcete za kterou kampaň utratit, a výdaje je možné snadno řídit na denní nebo měsíční bázi. Také u konkurenčních klíčových slov, kde by SEO bylo časově i finančně náročné, se dá pomocí PPC zajistit, aby se váš web okamžitě objevil na prvních pozicích. PPC navíc umožňuje velmi přesné cílení reklam podle demografických údajů, geografické polohy, zájmů nebo dokonce zařízení, na kterém uživatelé vaši firmu hledají.
Na druhou stranu mohou být PPC kampaně poměrně nákladné, zejména ve vysoce konkurenčních odvětvích, kde je cena za kliknutí (CPC) vysoká. Pokud nebude kampaň správně řízeny, mohou investované náklady rychle narůstat. Jakmile přestanete platit za reklamy, přestanou dodávat návštěvnost, protože pokud neinvestujete permanentně, negeneruje PPC dlouhodobé přínosy.
Rozdíly mezi SEO a PPC
Kritérium | SEO (Search Engine Optimization) | PPC (Pay-Per-Click) |
Výsledky | Dlouhodobé, postupné zlepšování | Okamžité výsledky po spuštění |
Náklady | Počáteční investice do optimalizace, poté organická návštěvnost „zdarma“ | Platíte za každý klik |
Dlouhodobost | Trvalé výsledky, pokud je strategie dobře nastavena | Po skončení kampaně návštěvnost končí |
Kontrola | Menší přímá kontrola nad výsledky, záleží na algoritmech vyhledávačů | Vysoká kontrola nad cílením a rozpočtem |
Konkurence | Těžké prosadit se v konkurenčním odvětví | Rychlejší vstup na konkurenční trhy, pokud máte rozpočet |
Kombinace SEO a PPC
Menší firmy mohou často dosáhnout zajímavých výsledků efektivní kombinací SEO a PPC, protože obě metody se vzájemně doplňují a navzájem maximalizují svůj potenciál. Zatímco SEO buduje organickou návštěvnost v dlouhodobém horizontu, PPC dokáže okamžitě přitáhnout potřebné zákazníky.
Kampaně PPC umožňují rychlé testování klíčových slov, která doručují nejvíce konverzí. Data z PPC kampaní lze následně použít k optimalizaci SEO strategie, když už budete vědět, která klíčová slova se vyplatí optimalizovat.
Pokud se vám podaří dosáhnout dobrých výsledků v SEO a zároveň běží PPC kampaně, můžete zvýšit viditelnost svého webu. Firmy, které jsou viditelné jak v organických výsledcích, tak ve sponzorovaných pozicích, získávají větší důvěru zákazníků.
PPC se hodí pro remarketing, kdy cílíte reklamy na uživatele, kteří váš web už navštívili pomocí SEO. Zvyšujete tak šance na konverzi u uživatelů, kteří o vaší značce už vědí.
Kdy kombinovat SEO a PPC
Na začátku komunikačních aktivit je ideální využít PPC v zájmu rychlého zvýšení návštěvnosti a současně pracovat na SEO, které pomůže vašim webovým stránkám dosahovat lepších výsledků ve vyhledávačích.
Pokud provozujete firmu s výraznými sezónními výkyvy, dokáže PPC rychle přitáhnout zákazníky v klíčovém období a SEO udrží dlouhodobou organickou návštěvnost. Plánujete-li vstup na nový trh, umožní vám PPC dosáhnout okamžité pozornosti nového publika a SEO podpoří vaši dlouhodobou přítomnost na daném trhu.
SEO je ideální pro menší firmy, které chtějí budovat organickou návštěvnost a autoritu na trhu dlouhodobě a s relativně menšími náklady. PPC se hodí, když potřebujete okamžitě získat viditelnost a máte flexibilní rozpočet.