Dvě různé metody nebo dvě cesty, jak dosáhnout vytyčeného cíle?
Přečtěte si o rozdílech mezi SEO a PPC, kdy kterou metodu použít a kdy naopak zkombinovat.
Zamyšlení nad tím, kdy využít SEO (Search Engine Optimization, tedy optimalizace pro internetové vyhledávače), a kdy si zaplatit PPC (Pay-Per-Click) kampaň, čeká dříve či později každého provozovatele obsahového webu nebo e-shopu. Pojďme se na oba nástroje podívat podrobněji.
SEO
Hlavní výhodou SEO úprav vašeho webu je jeho dlouhodobý efekt, protože dobře nastavené SEO parametry přinášejí stabilní návštěvnost i bez dalších investic. Navíc je z pohledu čtenářů i internetových vyhledávačů důvěryhodnějším způsobem, jak získat návštěvníky, kteří považují organické výsledky vyhledávání za důvěryhodnější. Nikdy ale nepovyšujte SEO doporučení na absolutní zákony, kvůli nimž by měla trpět čtivost publikovaných materiálů.
Optimalizace na základě SEO znamená pro majitele webu nebo provozovatele e-shopu také nižší dlouhodobé náklady, protože neplatí za proklik. Z dlouhodobého hlediska tak může být SEO levnější než PPC. Navíc má i poměrně široký záběr, když optimalizací obsahu dokážete oslovit uživatele během všech fází jeho nákupního procesu.
Samozřejmě, že SEO není samospásné a může trvat měsíce, než se jeho výsledky projeví na skutečných číslech. Navíc se jedná o nekončící práci a údržbu webu. SEO není jednorázová aktivita a ke svému úspěchu potřebuje mnohé analýzy, časté aktualizace, vytváření obsahu na úrovni nebo průběžné budování odkazů jak na vaše, tak cizí weby. Výsledky mohou být ovlivněny i změnami ve vyhledávacích algoritmech.
PPC
Jedná se o reklamní kampaně, jejichž zadavatelé platí platformám, jako jsou třeba Google Ads, za každý proklik na jejich web. Mohou tak dosáhnout takřka okamžitého efektu, protože takové kampaně je možné spustit v řádu několika hodin a obratem tak zvýšit návštěvnost inzerovaného webu.
Jednotlivé PPC platformy umožňují zadavateli plnou kontrolu nad investovaným rozpočtem, protože si každý může sám stanovit maximální denní limit nebo cenu za proklik a způsoby cílení.
Právě cílení je silnou zbraní PPC kampaní, díky různým možnostem zaměření na konkrétní publikum podle požadované lokality, používaného zařízení nebo sociodemografických dat. PPC nástroje také nabízejí snadné testování různých variant textů, formy nabídek nebo obsahu cílové stránky.
Logickým nedostatkem placených kampaní je jejich krátkodobost, závislá na investovaných prostředcích. Po ukončení kampaně návštěvnost obvykle okamžitě přestane růst. U silně konkurenčních oborů, jako jsou třeba finanční a právní služby nebo e-commerce, mohou být platby za prokliky dost drahé. Všechny placené kampaně vždy v maximální možné míře optimalizujte – špatně nastavená kampaň může váš rozpočet rychle spolykat bez jakýchkoliv výsledků.
Kdy využít SEO a kdy PPC?
Situace | Vhodnější nástroj | Důvod |
Nový web bez návštěvnosti | PPC | Rychlý start, okamžitý traffic |
Dlouhodobý obsahový web (např. blog) | SEO | Dlouhodobá návratnost, stabilní návštěvnost |
E-shop s omezeným rozpočtem | Kombinace, s důrazem na SEO | SEO přinese dlouhodobou návštěvnost zdarma, PPC doplní novinky a sezónní produkty |
Akce nebo časově omezená nabídka | PPC | Okamžité spuštění, rychlý zásah cílové skupiny |
Konkurenční trh (např. elektronika) | Kombinace | PPC pro hlavní produkty, SEO pro long-tail a blogový obsah |
Rozdíly v nákladech
Položka | SEO | PPC |
Vstupní investice | Nižší až střední (pokud si SEO děláte sami nebo platíte za analýzu a obsah) | Vysoká (zejména u konkurenčních segmentů – cena za proklik může být i přes 150 Kč) |
Průběžné náklady | Pravidelná tvorba obsahu, linkbuilding i optimalizace jsou časově i finančně náročné | Neustálý rozpočet, jinak reklama neběží |
Cena za konverzi | Nižší z dlouhodobého hlediska | Vyšší, ale lépe měřitelná a kontrolovatelná |
Závěrečná doporučení
Ideální strategií je navzájem SEO a PPC prostředky kombinovat. Pro krátkodobé cíle využívejte PPC, chcete-li dosáhnout dlouhodobějšího efektu, investujte do kvalitního SEO. Díky němu získáte stabilní návštěvnost a zároveň snížíte závislost na placených reklamách.
Z hlediska webů soustředících se primárně na tvorbu obsahu má SEO velký potenciál díky článkům a přirozenému šíření obsahu. Pro oblast e-commerce zase platí, že PPC kampaně pomohou okamžitě prodávat, ale SEO sníží náklady v dlouhodobém horizontu.
Zajímá vás, jak může váš web nebo e-shop využít spojeného potenciálu SEO a PPC? Neváhejte se obrátit na naše Adstart experty!