Nechceme pomiliónté opakovat notoricky známé SEO poučky.
Pokusíme se představit pokročilejší a prakticky vyzkoušené tipy týkají se tvorby úspěšných článků.
Populární texty dnes musí pečlivě vyvažovat mezi atraktivitou a čtivostí, vyžadovanou jejich čtenáři. Mimo to také nároků reklamních a vyhledávacích algoritmů v čele s Googlem, které rozhodují o té asi důležitější, příjmové části.
Oba světy není vůbec jednoduché propojit, ještě stále hovoří zástupci redakcí se svými IT experty vzájemně zcela nesrozumitelnými jazky. Někdy jsou dokonce tradiční představy novinářů nebo editorů v přímém rozporu s poučkami SEO mágů.
Práce s Information Gain
Společnost Google začala v několika posledních updatech, jako třeba Helpful Content Update nebo EEAT, výrazněji preferovat obsah, který se snaží přinášet nové informace oproti existujícím článkům.
Před napsáním článku proto rutinně provádějte pravidelnou rešerši a prostudujte si, jak dané téma zpracovala konkurence. Poté se pokuste přijít na něco, co v jejich textech chybělo, co by bylo možné lépe nebo ideologicky správněji vysvětlit a jakými reálnými příklady svá zjištění oživit. Pokud není možné přijít se zásadně novou informací, oslovte aspoň zapojené oborníky, připravte vlastní case study nebo analýzu. Všechny tyto postupu pomáhají zvyšovat Information Gain, což Google aktivně vyhodnocuje, byť zatím jen nepřímo.
Třiďte informace metodou obrácené pyramidy
Čtenáři i roboti vyhledávacích systémů mají přece jen něco společného. Chtějí se co nejrychleji dozvědět to nejdůležitější, co je zajímá. Zkuste tomuto předpokladu přizpůsobit strukturu textu, kdy nejprve zformulujte zásadní odpověď k tématu nebo hlavní závěr a nabídnete „to nejlepší hned”.
Až pak vysvětlujte další podrobnosti a rozvíjejte téma dále. Struktura článku by tedy měla vypadat: Odpověď → Podpora → Kontext → Detailní rozvedení. Tento přístup sníží “pogo-sticking”, když uživatelé neodcházejí zpět do výsledků vyhledávání. Jedná se o faktor, který Google vnímá jako signál relevance daného článku.
Optimalizace jednotlivých pasáží
Jde de facto individuální hodnocení pasáží, protože Google už dnes pomocí Passage Indexing indexuje i jednotlivé pasáže, a ne jen celé stránky. Každou dílčí část textu (např. podnadpis + odstavec) pište tak, aby stála samostatně a mohla by být “vyskočena” přímo ve výsledcích.
Používejte jasné, informační nadpisy využitím voleb H2 nebo H3. Příkladem neatraktivního nadpisu je nic neříkající sousloví “Další informace”. Správně formulovaný nadpis by měl vypadat zhruba takto: Výhody SEO copywritingu pro e-shopy.
Zapojení seznamů, tabulek a resumé
Google má rád obsah, který je rychle čitelný a skenovatelný. Proto do textu vkládejte grafické bullet-points, vytvářejte číslované seznamy a tabulky se stručnými daty, které jsou ideální pro featured snippets. Nezapomínejte na krátká shrnutí pod hlavními částmi článku.
Chytré interní prolinkování
Nejde jen o klasické “linkujte související články”. Prolinkujte dostupné materiály přirozenou formou pomocí long-tail frází. Tedy ne “klikněte zde”, ale např. “podívejte se na kompletní návod na strukturování článků”. Směřujte odkazy nahoru (na autoritativnější obsah) a dovnitř (na podpůrné články).
Emoce a tón psaní neboli EEAT upgrade)
Google oceňuje obsah, který má “trustworthiness” a působí „lidsky“. Proto se snažte využívat prvky emocí jen střídmě a nezneužívejte příliš často oblíbené otázky na čtenáře, příklady ze života, nenásilné výrazy typu “možná jste se setkali a podobné clickbaity. Jako autor podepsaný pod autorským článkem se nebojte v textu vyjádřit svůj mírně subjektivní názor, pochopitelně v rozumné míře.
Práce s ilustračními obrázky
Google preferuje originální obrázky, tedy vlastní grafiku, původní fotky, screeny, infografiky, ale ne stock obrázky z fotobank, pokud je možno se jim vyhnout. Všechny použité obrázky by měly mít co nejvyšší kvalitu a dostatečné rozlišení (min. 1200 px na šířku pro blogy).
Vybrané obrázky by měly mít relevantní k tématu, které by grafický doprovod měl doplňovat a ne jen zdobit. Nezapomínejte na popisné ALT texty, které ale musí opravdu popisovat, co se na obrázku nachází, pochopitelně, včetně klíčových slov.
Jaké obrázky Google omezuje
Stock fotografie z fotobank bez kontextu, typickým důsledkem je zamítnutí ve web stories a slabé v hodnocení v klasickém článku. Často jsou ignorovány i příliš malé obrázky pod 300 px šířky.
Vhodné nejsou ani obrázky s vloženým textem, který Google nemusí správně přečíst a není to ani efektivní technika pro SEO. Příležitost na optimalizaci ztrácíte i v případě nevyplněného ALT textového popisku.
Jak obrázky vkládat
Každý větší blok textu, tedy kolem čtyř až pět set slov, je třeba doplnit relevantním obrázkem. Infografiky zase dávají možnost získat Featured Snippet.
Obrázky optimalizujte pro rychlé načítání a pro komprimaci využívejte formáty jako WebP nebo moderní AVIF. Pokud obrázky odkazují na další obsah (např. grafika trendů → odkaz na celý report), získáte bonusové body za interaktivitu.
Rada na závěr
Vlastně je to jednoduché. Pište články, které přinášejí rychlé odpovědi na aktuální otázky, nabízejí nové informace, je možné je skenovat, jsou psány lidským jazykem a podporuje je originální vizuální obsah.