Máte e-shop nebo prodejní web? Pokud nejste jako ta cimmrmanovská hospůdka a CHCETE, aby vám tam chodili lidi, SEO a optimalizace bude cestou, po které se vydat. V prvním dílu našeho seriálu jsme se podívali, jak používat klíčová slova, psát meta data a pracovat s tvorbou unikátního obsahu. Dnes se zaměříme na tvorbu zpětných odkazů a vyladění webu, abyste se dlouhodobě umisťovali na předních místech ve vyhledávačích.
1. Linkbuilding – tvorba zpětných odkazů
Zpětné odkazy vedoucí na váš web z cizích webových stránek jsou velmi důležitým faktorem hodnocení vašeho webu v očích všech vyhledávačů bez rozdílu.
Metrika pro ukázku síly webu – domain authority (DR)
Dříve se síla webu měřila hodnotou PageRank u Googlu a S-rank u Seznam.cz na škále od 1 do 10. Dalo se tedy snadno poznat, jak je web silný v očích vyhledávačů. Toto hodnocení popularity přestal Google ukazovat v roce 2016. Od té doby je možné použít jen externí SEO nástroje jako jsou Ahrefs, Semrush, Majestic SEO a další. Ty ukazují hodnoty v rozmezí 0 až 100.
Jak funguje linkbuilding?
Jednoduše řečeno jde o to, kolik kvalitních odkazů míří na váš web z ostatních stránek na internetu a jak je vaše stránka populární.
Jak poznám kvalitní odkaz?
Dobrá otázka. Kvalita odkazů se dá určit z tématické příbuznosti stránky, její organické návštěvnosti, hodnoty DR (domain rating = hodnocení domény), jejího stáří a počtu klíčových slov, na které se umisťuje ve vyhledávání. Vyznat se v tom pro laika opravdu není snadné. Je tedy lepší najít si šikovného linkbuildera, který vám s tvorbou odkazů pomůže.
Nejde jen o to získat co nejvíce zpětných odkazů z co nejvíce různých domén, ale především se zaměřit na jejich stejnou tématičnost s vaším oborem.
Praxe je taková:
Pokud prodáváte boty, zpětný odkaz od firmy, co prodává maso, vám moc nepomůže.
Existuje přes 200 různých způsobů, jak zpětné odkazy získat, ale o tom si povíme zase někdy příště.
2. Rychlost webu a core web vitals
Rychlost načítání webové stránky nemá vliv jen na uživatelský zážitek návštěvníka vaší webové stránky. Rychlost načítání webu je totiž jedním z 200 velmi důležitých hodnoticích faktorů Googlu.
Pokud se stránka načítá příliš pomalu, je nepravděpodobné, že by na ní uživatelé zůstali. To pak zvyšuje míru odchodu (tzv. bounce rate). Čím je bounce rate vyšší, tím horší zpráva pro SEO.
Jak si rychlost webu bezplatně otestovat?
Google PageSpeed Insights je bezplatný nástroj pro SEO, který hodnotí rychlost načítání vašich stránek pro stolní počítače a mobilní zařízení na stupnici od 0 do 100. Hodnota 0 je nejpomalejší a 100 nejrychlejší. Technickými úpravami webu se tak dá dosáhnout skvělých výsledků, pokud máte šikovného webového developera.
Nástroj ukazuje metriky zvané Core Web Vitals, které Google používá k hodnocení rychlosti stránek. Ukáže, kde a co na nich zlepšit.
Pokud se vaše stránka načítá příliš pomalu, podívejte se pod lupou na prvky stránky, které mohou prodlužovat dobu načítání. Máte na stránce zbytečné nevyužité pluginy? Rozlučte se s nimi, zvýšíte rychlost stránky. Optimalizujte velikost obrázků, odstraňte zbytečné požadavky na server, zapněte cachování, minifikujte html, javascript a css atd. Tyto a další faktory můžete na svých stránkách zkontrolovat pomocí mnoha placených i neplacených SEO nástrojů. Pokud nevíte, jaké hledat, využijte náš SEO audit ZDARMA.
3. Interní prolinkování webu a externí odkazy
Správné používání interních a externích odkazů může zlepšit procházení a uživatelský komfort vašeho webu či e-shopu. Pomůže to také zvýšit důvěryhodnost vašeho webu u vyhledávačů. V ideálním případě by tyto odkazy měly vést na užitečné a relevantní informace umístěné na webu.
💡 Interní odkazy (odkazy, které směřují dovnitř vašeho webu)
Interní odkazy směřují uživatele na další stránky vašeho webu. Odkazy také pomáhají vyhledávačům najít váš obsah a povzbuzují návštěvníky, aby na webu zůstali déle. Můžete například odkazovat mezi souvisejícími příspěvky na blogu, abyste pomohli svému publiku najít další informace o tématu, které zkoumají, aniž by museli opustit váš web.
💡 Externí odkazy (odkazy, které vedou z webu ven)
Externí odkazy jsou odkazy jsou ty, které vedou uživatele na jiný web z vašich stránek. Můžete je využít třeba k odkazování na různé webové stránky s kvalitním a autoritativním obsahem k tématu, o kterém píšete. Před přidáním externích odkazů na cizí stránky je nezapomeňte prověřit, protože odkazování na nekvalitní obsah by mohlo negativně ovlivnit vaši důvěryhodnost pro vyhledávače.
4. Optimalizace obrázků a grafiky na webu
Obrázky nepochybně zvyšují atraktivitu obsahu na webu. Rozbíjejí masu textu a doplňují textový obsah vašich stránek. I obrázky mohou být nástrojem pro zlepšení SEO, podívejte se na základní tipy k jejich optimalizaci.
Velikost a formátování obrázků
Ujistěte se, že používáte takovou velikost a typ souboru, které nejlépe vyhovují vašim čtenářům i vyhledávačům. Pokud je obrázek datově příliš velký bude výrazně zpomalovat načítání stránky. Pokud obrázek není ve správném formátu nemusí se vůbec zobrazit. Ideální je používat komprimované obrázky ve formátu JPG, WEBP, PNG a pro animace obrázků třeba GIF, Javascript či HTML5. Velikost obrázků by ideálně neměla být větší než 300 Kb. U menších formátů se dá velikost komprimovat až třeba na 100 Kb a méně.
Alt popis obrázku
Jednoduchý krok, který má velký vliv. U každého obrázku vždy uvádějte Alt popis (alternativní popis obrázku). Umístěním Alt popisu pomůžete zpřístupnit vaše stránky čtečkám obrazovky pro nevidomé. Je to také ale skvělá příležitost pro začlenění dalších podpůrných klíčových slov do obsahu stránky.
Pojmenování obrázků
Pojmenování obrázků bývá dost často přehlíženou Popelkou mnoha webů i e-shopů. Názvem 435543s5d4s_verze3.jpg vyhledavačům příliš nepomůžete odhadnout, co obsahují. Vytvořte si proto názvy a logické struktury adres URL pro všechny své obrázky. Pomůže to optimalizovat umístěnou grafiku a fotky.
Názvy obrázků by měly být tvořeny tím, co se na obrázku nachází
Např.:
modre-auto-skoda-octavia.jpg
Názvy obrázků mohou obsahovat i číslice. Příklad zde:
modre-auto-skoda-octavia-2022.jpg
Náš tip: Nezapomeňte otestovat své stránky na mobilních zařízeních a různých počítačích. Uživatelé mají tendenci vyhledávat v obrázcích Google z mobilu častěji než z počítače, takže optimalizace obrázků pro mobilní zařízení může mít další výhody.
5. Kontinuální SEO a monitoring webu
Práce na SEO nikdy nekončí, protože vyhledávače se neustále vyvíjí. Zpřísňují své nároky na spokojenost zákazníků při návštěvě webu a jeho uživatelský zážitek. To by nás mělo motivovat k tvorbě nového obsahu na webu či blogu. Vyhledávače doslova hltají nové informace a články a s aktualizovaným obsahem budete mít před konkurencí velkou výhodu. 10 let starý článek už asi nikdo číst nebude a hlavně bude pohřbený pod náplavou novějšího obsahu konkurence
Pravidelný monitoring a SEO audity
Pomocí pravidelných SEO auditů vašeho webu pohlídáte, že váš web zůstane funkční a uživatelsky přívětivý. Je to také vynikající způsob, jak zachytit problémy včas než způsobí mnoho škod. Je třeba kontrolovat nefunkční odkazy, stránky 404, přesměrování, pomalé načítání stránek a další faktory. Pro audit webu můžete využít nástroje jako jsou Marketing Miner, Collabim, Semrush, Ahrefs, Content King, Screaming Frog a další. Nebo se obraťte na profesionály, kteří vám nejen data zanalyzují, ale vytvoří i plán, jaké kroky podniknout. Chci vyzkoušet audit ZDARMA.
6 . Analýza a monitoring konkurence
Starejte se o vlastní zahrádku, ale mějte přehled, co zasel a sklízí soused. To platí obecně, ale i pro SEO. Vždy je dobré mít přehled, na jaká klíčová slova se umisťuje vaše konkurence a vy ne. To můžete zjistit pomocí různých SEO nástrojů i zdarma. Uvidíte, jaké jsou jejich nejúspěšnější stránky, jaká témata na jejich blogu jsou nejnavštěvovanější a mnoho dalšího. V rámci analýzy odkazového profilu konkurence můžete dohledat také jejich zpětné odkazy a upravit svojí linkbuildingovou strategii.
Je totiž pravděpodobné, že vy a vaši největší konkurenti vytváříte podobný typ obsahu a zaměřujete se na stejnou cílovou skupinu. Důkladnou SEO analýzou webových stránek svých konkurentů se můžete dozvědět účinné metody pro tvorbu úspěšného a zajímavého obsahu.
Na základní analýzy můžete použít různé SEO nástroje v neplacené verzi. Pokud to ale myslíte se SEO vážně, vyplatí se obrátit na zkušeného SEO specialistu nebo SEO agenturu. V jeho popisu práce je totiž sledovat nejnovější trendy a ze zkušeností s mnoha klienty ví, co opravdu funguje.