Jak využít sociální média: Zkuste Shorts videa, TikTok nebo Spotify
Potřebujete proměnit aktivity vaší firmy na sociálních sítích z jednoduché přítomnosti na skutečně aktivní komunikaci? Vyzkoušejte netradiční kanály!
Nejdynamičtěji se rozvíjející platformou dneška je bezesporu TikTok. V polovině roku udává 2,2 milionu českých uživatelů měsíčně, 17 % z nich je ve věku od 13 do 17 let, 54 % spadá do skupiny 18 až 24 let a 19 % tvoří lidé ve věku do 25 do 24 let.
Naši kampaňoví specialisté považují TikTok za čím dál vhodnější pro výkonnostní kampaně, ačkoli dosavadní praxe spoléhala spíše na brandové aktivity. Každopádně oproti platformám Mety vychází TikTok jako levnější alternativa.
Cenové srovnání
Na YouTube se zaměřte na Shorts
Na oblíbeném serveru YouTube se po vzoru instagramových Reels stále více prosazuje formát krátkých videí Shorts. Za relativně málo peněz si tak můžete otestovat, jak budou vaše kampaně vypadat a fungovat. Při testu jednotné kreativy a se stejným rozpočtem realizovaném na platformách YouTube Shorts a TikTok vyšlo agenturnímu týmu u Shorts CPM jeden a půlkrát nižší než u TikToku a CTR dvakrát menší oproti TikToku.
Zadavatelé by neměli opomenout videoplatformu Twitch, kterou měsíčně navštíví skoro milion Čechů a Češek, které ale tvoří jen 22 % návštěv. Uživatelské preference umožňují segmentaci podle zájmů, což je kromě počítačových her hlavně hudba, sport a jídlo. Díky živým přenosům generují reklamní kampaně více interakcí a zvyšují celkový engagement.
Speciální servery pro speciální klienty
Zajímavé možnosti skýtá síť TrafficJunky, poskytující inzerci na serverech pro dospělé, jako jsou například PornHub, YouPorn nebo RedTube. Aktivně dokáží zasáhnout téměř polovinu tuzemské populace, tedy stejné množství jako Facebook, z toho třetinu žen. Mezi nejvíce inzerované patří seznamovací služby, výrobky z konopí, gambling a zdravotnické produkty.
České diváky lze zasáhnout i pomocí videoplatformy Stream.cz, kterou každý měsíc aktivně využívá čtvrt milionu návštěvníků ve věku od 15 do 34 let. Mnohem vyšší afinitu mladých diváků vykazuje Snapchat. Z 1,4 milionu měsíčních návštěv tvoří více než 80 % věková skupina od 13 do 24 let. Snapchat také zadavatelům aktivně umožňuje využívání prvků rozšířené neboli augmented reality.
Tuzemský Twitter se může pochlubit zhruba dvěma miliony uživatelů měsíčně, více než 70 % z nich je mladších 34 let. Poslední rok se Twitter hodně soustředil na rozvoj vertikálního video obsahu a zadavatelé mohou dosáhnout zajímavé cenové úrovně třeba v kategorii dokoukanosti reklamních spotů.
Silnou sítí je v Česku i Pinterest, zasahující měsíčně čtvrtinu tuzemské populace. Více než polovina uživatelů je mladších 34 let. Nejnavštěvovanější jsou ovšem pochopitelně platformy Mety, jako Facebook nebo Instagram
Je Spotify budoucností rozhlasové reklamy?
Funkční kombinaci online a audio reklamy nabízí služby Spotify, která je schopná efektivně oslovit čtvrtinu české populace, s mírnou převahou mužů. Aktuální údaje hovoří o takřka dvou milionech uživatelů, z nichž zhruba polovina využívá předplacených služeb bez reklam. Zbylý milion si k poslechu vybrané hudby vyslechne pouhé čtyři minuty komerčního vysílání, což při srovnání s tuzemskými komerčními stanicemi vyznívá dost příznivě.
Nejposlouchanějším žánrem tuzemského Spotify je československý hip-hop. Reklamu je možné kombinovat s hudebními motivy nebo k segmentaci využít preferované podcasty. Značky vytvářejí vlastní playlisty nebo při komunikaci zohledňují aktuální aktivitu posluchače, jako je běh nebo vaření. Spotify symbolizuje možnosti rozhlasové reklamy v internetovém věku.
Kdo si v ČR streamuje hudbu
Šikovný odborník dnes může kombinací různých zdrojů dosáhnout stejného zásahu, jaký garantuje Meta. Výsledná kampaň nejspíš vyjde levněji a finální výstup může vypadat kreativněji než sponzorovaný příspěvek ve feedu.