Jak připravit vánoční kampaň? 10 rad na co nesmíte zapomenout

Vánoce představují vrchol sezóny nejen ve světě reklamy. Veškeré komunikační aktivity je proto třeba důkladně promyslet a stejně pečlivě připravit i odbavit.

Jak připravit vánoční kampaň

Nejhektičtější období z celého roku pro většinu oborů je definitivně za dveřmi a první vánoční reklamy na nás jistě vykouknou co nevidět. Coby menší rozcvička nás ještě na konci listopadu čeká Black Friday, ale pak už nákupní horečka vypukne naplno. Je tedy nejvyšší čas naplánovat co, jak a kdy budete chtít komunikovat směrem k zákazníkům i veřejnosti obecně. Jak tedy připravit vánoční kampaň? 10 rad na co nesmíte zapomenout se dozvíte právě zde:

 

Vyšší ceny kompenzujte vhodnou platformou 

V posledním čtvrtletí roku roste poptávka po reklamních prostorech v online i offline prostoru a pochopitelně tak stoupají i ceny PPC kampaní, bannerů nebo sponzorovaných příspěvků na sociálních sítích. Vyčleňte si potřebný budget a pokuste se investovat do správně zacílených kampaní nebo zvažte nasazení některých exotičtějších či méně vytížených reklamních kanálů. 

TIP: Králem sociálních sítí se pomalu ale jistě stává TikTok, sofistikované možnosti pak nabízí třeba audioreklama na Spotify. A pokud jsou vaši zákazníci skuteční geeci, zkuste je oslovit na diskusní platformě Reddit, která se mimochodem loni stala osmnáctým nejnavštěvovanějším webem na světě.

 

Segmentujte zákazníky a personalizujte sdělení

Kromě originálních nápadů by vaše kampaň měla být do nejvyšší možné míry personalizovaná. Podrobně rozsegmentujte své zákazníky podle jejich předchozích nákupů či preferencí a pokuste se reagovat na jejich konkrétní potřeby. Vhodné jsou také interaktivní prvky, jako jsou soutěže, hlasování, vánoční kvízy nebo možnost přizpůsobení vybraných dárků požadavkům konkrétních spotřebitelů.

 

Připravte si plán a držte se ho

Vytvořte obsahový plán pro všechny fáze kampaně, od jejího zahájení až po „last minute“ nabídky. Snažte se připravit co nejpestřejší content, ať už formou blogových příspěvků, speciálních videí, personalizovaných emailových přání nebo příspěvků na sociálních sítích. Myslete na to, že stále více zákazníků používá k online nakupování své mobilní telefony a proto musí být veškerý publikovaný obsah optimalizovaný i pro mobilní zařízení.

 

Specifika vánočních reklam

Vánoční kampaně se obvykle soustředí na dárky, což ale z hlediska marketéra mění vyznění kampaně. Prostřednictvím reklamy neprodáváte pouze svůj produkt, ale hlavně zážitek z obdarování. Pro jednotlivé cílové skupiny proto doporučte konkrétní dárky, kdy se jiný tip bude týkat rodičů, jiný děti a další třeba partnerů oslovených zákazníků. 

 

Zapojte emoce

Vánoce u většiny zákazníků znamenají zvýšenou emocionální zátěž, proto by vaše reklama měla zdůrazňovat pocity štěstí, sounáležitosti, rodinné pohody a vzájemné lásky. Jistou dramatičnost může přidat časově omezená platnost inzerovaných slev a akcí, jejímž prostřednictvím vyvoláte pocit naléhavosti a donutíte oslovené spotřebitele k rychlejšímu rozhodování.

 

Zvažte, zda potřebujete televizi 

Televizní reklama je stále silným nástrojem při budování povědomí nebo potřebě oslovení masového publika, zvláště ve starší věkové skupině. Její vliv jako mediatypu ale klesá úměrně nárůstu jednotlivých online platforem. Pro menší a středně velké podniky je televize z pohledu nákladů méně efektivní než online reklama. Pro některé segmenty, jako je třeba  spotřební zboží nebo móda je kombinace sociálních sítí, videí a online reklamy účinnější než samotná televizní kampaň. Internetová reklama už v mnoha státech překonala z hlediska reklamních investic tu televizní a tento trend bude s největší pravděpodobností dále sílit.

 

Postupně měňte tonalitu sdělení

Do začátku prosince by vyznění vašich reklam mělo zákazníky inspirovat a povzbuzovat je při plánování nákupů. Doporučte jim vhodné dárky, vybrané limitované edice, akční nabídky případně časově omezené slevy. Zdůrazněte nutnost včasného nákupu, aby vybrané dárky dorazily včas. V polovině prosince zapojte více emocí, zaměřte se na rodinné hodnoty jako je klid, pohoda a radost z obdarování. Příběhy často zafungují lépe než prodejní sdělení, nezapomeňte ale zdůraznit služby jako expresní doručení nebo dárkové balení, protože čas se nachyluje. Na konci prosince pak veškerou komunikaci směřujte k přípravám na novoroční oslavy.

 

Využívejte nabízené nástroje

Online platformy jako Google, Facebook nebo Instagram sice během vánočních svátků neposkytují ani velkým zadavatelům množstevní nebo jiné slevy, ale často nabízejí vhodné nástroje a konkrétní doporučení pro optimalizaci vašich kampaní. Díky automatizovaným reklamám a promyšlené bidding strategii tak můžete maximalizovat efektivitu vašich reklamních sdělení v průběhu celé vánoční sezóny. Další rozšířenou formou podpory je dočasné zprovoznění různých kreativních nástrojů, třeba ve formě šablon pro tvorbu vánočních bannerů nebo obrandovaných videí, s jejichž pomocí odbavíte naplánované kampaně rychleji a snadněji. 

 

Nepodceňte logistiku 

Vzhledem k nákupnímu šílenství je potřeba zajistit bezproblémový proces doručení. Komunikujte jasné termíny pro doručení do Vánoc a možnosti rychlého odeslání.  Ověřte, že máte dostatek zboží a připravený tým na zvládnutí zvýšené poptávky.

 

Myslete na nový rok

S předstihem naplánujte povánoční výprodeje jako možnost podpory prodeje zboží, které se před vánočními svátky nepodařilo rozprodat. Nabízejte zákazníkům výrazné slevy a časově omezené nabídky nebo jiné speciální akce. S příchodem nového roku je vhodné nasadit optimističtější tón a místo hardsellových kampaní se pokusit spotřebitele inspirovat k obvyklým předsevzetím, jako je zdravější životní styl, nové koníčky nebo další osobnostní rozvoj. 

 

Kateřina Jechová

Kateřina Jechová

Marketing

Držte krok s online marketingem

ODEBÍRAT newsletter