Tvorba a rozesílání newsletteru je skvělý způsob, jak udržovat kontakt se zákazníky, zvyšovat prodeje a budovat značku.
Připravili jsme pro vás jednoduchý návod, jak rozjet rozesílání newsletteru přehledně krok za krokem. Na úvod je třeba si určit jasný cíl, kterého chcete dosáhnout. Budete chtít své zákazníky informovat, bavit nebo vzdělávat? Či jim prostě a jednoduše chcete prodat své zboží? Na základě této úvahy sestavte obsah, ať už se bude soustředit na nové produkty ve vaší nabídce, aktuální slevy, tipy z vašeho oboru, aktuality z firmy, podnětné inspirace nebo praktické návody.
Jak získat databázi e-mailů?
K sestavení spolehlivé a právně čisté databáze kontaktů je potřeba přesvědčit návštěvníky, aby se s provozovatelem webu o své kontaktní údaje podělili dobrovolně. Tato snaha může mít podobu webového formuláře lákajícího na odběr novinek nebo desetiprocentní slevu, zaškrtávacího políčka Chci další informace, které je součástí procesu objednávky, či oblíbených soutěží.
Kontaktní údaje je samozřejmě možné získávat i při osobním kontaktu nebo na nejrůznějších akcích, veletrzích či festivalech – vždy ale musíte disponovat doložitelným souhlasem s jejich dalším užitím.
Na základě směrnice GDPR je třeba v zemích EU doložit souhlas se zpracováním osobních údajů a informovat, koho zastupujete, jak získaná data využijete a jak uživatel může udělený souhlas bezproblémově odvolat. Možnost odhlášení z e-mailingu musí být dostupná a funkční v každé zaslané zprávě.
Odesílatel musí mít uložen záznam o souhlasu se zasíláním komerčních zpráv – třeba ve formě IP adresy, času jeho udělení nebo textu příslušného checkboxu. Nezapomínejte, že není možné zasílat obchodní sdělení fyzickým ani právnickým osobám, které s jeho příjmem výslovně nesouhlasily.
Vhodné nástroje pro správu newsletterů
Zdarma
Nástroj | Výhody | Omezení |
Mailchimp | Skvělý editor, nápadité šablony, vysoký stupeň automatizace | Zdarma do 500 kontaktů s jistými omezeními |
MailerLite | Intuitivní a velmi čisté rozhraní | Zdarma do 1000 kontaktů nebo 12 tisíc e-mailů měsíčně |
Brevo (ex-Sendinblue) | Dobře ošetřené GDPR funkce, rozesílka podle IP | Zdarma do 300 e-mailů denně |
Placené
Nástroj | Vhodné pro | Cena od (orientačně) |
SmartEmailing (CZ) | Česká podpora, vhodné pro e-shopy | cca 500 Kč/měsíc |
ActiveCampaign | Automatizace a podrobná segmentace | od 39 $/měsíc |
Klaviyo | Perfektní pro e-shopy (např. Shoptet nebo Shopify) | od cca 20 $/měsíc |
Vytvořte svůj první newsletter
Začněte přehledným a poutavým e-mailovým předmětem. Musí být výstižný, nesmí klamat a neměl by připomínat spam. Na úvod samotné zprávy zkuste vymyslet originální pozdrav a dodejte personalizované oslovení adresáta spolu s důvody jejího zaslání.
Každý newsletter nebo komerční nabídka by se měla soustředit na jedno hlavní téma nebo nabídku, jasně vysvětlenou a přehledně zobrazenou s výrazným CTA tlačítkem a textem jako Koupit teď nebo Dozvědět se více. Formátovaný a do odstavců zalomený text doplňte komprimovaným obrázkem (pozor na autorská práva k fotkám!), odkazem na váš web nebo e-shop a povinnou patičkou s možností odhlášení a funkčním kontaktem.
Snažte se svým zákazníkům posílat vždy něco hodnotného, ať už se jedná o slevu, nabídku inspirace, zajímavý tip nebo pozvání na akci. Před odesláním pečlivě prověřte, že vše funguje, jak má, zobrazte si náhled, odešlete ho na svůj e-mail, zkontrolujte funkčnost zadaných linků včetně odhlašovacího odkazu.
Po odeslání sledujte míru otevření zaslaných e-mailů, počet prokliků a nákupů, ale i odhlášení. Snažte se vystihnout nejoptimálnější e-mailové předměty, nejvhodnější čas pro odeslání newsletteru, jeho grafické rozložení i funkčnost CTA tlačítek. Snažte se segmentovat získané kontakty – minimálně na aktivní a neaktivní nebo podle deklarovaných zájmů.
Pro vědomí právní jistoty
Zapojte nové kontakty až po dvojité kontrole, tzv. double opt-in, vyžadující třeba dodatečné potvrzení e-mailem. Toto opatření dále zvýší kvalitu vaší databáze kontaktů. V patičce mailu vždy uvádějte jméno a sídlo firmy, její IČO i aktuální kontakt. Pravidelně kontrolujte aktuálnost vaší databáze a neaktivní kontakty vyřazujte v půlročních nebo ročních intervalech.
Praktické tipy na závěr
- Odesílejte jednou až dvakrát měsíčně – pravidelně, ale neotravně
- Vytvořte si v používaném nástroji stabilní šablonu a usnadněte si budoucí rozesílky
- Zvažte rozdělení kontaktů – třeba na nové zákazníky a VIP, nebo podle uváděných zájmů
- V e-mailech netlačte jen na prodej, ale snažte se přidat i jistou hodnotu – ať už ve formě zajímavého tipu, podnětné inspirace nebo poutavého příběhu
- Používejte v maximální možné míře personalizaci – oslovujte uživatele jménem a databázi co nejpodrobněji segmentujte. Dosáhnete tak vyšší úspěšnosti.
Chcete připravit ukázkový e-mail s grafickým návrhem newsletteru? Obraťte se na naše Adstart specialisty!