Jak fotit zboží na e-shop

Kvalitní fotografie produktů, které na své webové stránce nabízíte návštěvníkům, jsou jedním ze zásadních prvků ovlivňujících úspěch vašeho e-shopu i jeho prodejní čísla.

 


Připravili jsme pro vás ucelené shrnutí a podrobné vysvětlení pětice klíčových zásad pro ideální podobu produktových fotografií prezentovaných v rámci vašeho e-commerce projektu. Doplnili jsme je také o několik tipů založených na naší aktuální praxi i minulých zkušenostech.

 

Pět základních pravidel pro tvorbu produktových fotografií

Asi nejdůležitější zásadou je nutnost konzistence vámi prezentovaných fotografií. Maximum obrázků by tak mělo být vyfoceno na stejném pozadí a v podobných úhlech i stylu pro všechny nabízené produkty. Jednotná prezentace výrazně posiluje vámi zvolenou vizuální identitu a na návštěvníky působí profesionálním dojmem.

Jasnou a obecně dostatečně známou poučkou je potřeba dostatečného, případně profesionálně podbarveného osvětlení, potřebného pro zdar každého focení, ať už v interiéru nebo exteriéru. Ideálním podkresem je měkké denní světlo nebo difuzní studiové osvětlení. V každém případě se snažte vyhnout tvrdým stínům a přepalům.

Přepal při focení, známý také jako přeexponování, nastává, když je na fotografii příliš mnoho světla, což vede k bílým místům, kde chybí detaily a kresba. Tyto oblasti jsou obvykle bílé (s hodnotou RGB 255,255,255), ale mohou být i černé (0,0,0).

 

Jaké zvolit pozadí?

Pro jednotnou podobu fotografií je klíčová volba vhodného, ideálně neutrálního pozadí. Nejčastěji se používá bílá barva s kódem hex #ffffff. V barevném prostoru RGB je hex #ffffff složen z jedné třetiny červené, zelené a modré, v případě barevného prostoru CMYK se skládá z azurové, purpurové, žluté a černé.

Kromě bílé se někdy používá i světle šedé nebo jemně barevné pozadí, které pomůže patřičnému vyniknutí nabízeného produktu. Správně zvolené pozadí také výrazně usnadňuje případné ořezy nebo retuše.

 

Nezapomínejte na detaily!

Jak fotit zboží na eshop1:Adstrat

U každého produktu se pokuste na obrázcích zachytit co největší množství zajímavých nebo unikátních detailů, kterými se dané zboží odlišuje od své konkurence nebo sériové výroby. Nespokojte se tak se záběrem na celkový pohled, ale soustřeďte se i na makro záběry poutavých detailů, použitého materiálu nebo pečlivě provedených spojů či jiných použitých technologií. Detailní záběry zboží budí u zákazníků důvěru a pomáhají jim usnadnit nákupní rozhodování.

Poslední z pětice základních zásad při focení nabízeného zboží je potřeba nafotit každý produkt z více úhlů pohledu najednou. Minimálně by tak měl být každý výrobek prezentován skrze čelní pohled, záběr zezadu, z boku a zešikma.

Tuto základní sadu by měly doplňovat výše zmíněné detailní makro fotografie a také obrázek ilustrující využití daného produktu v praxi, ideálně formou lifestylové fotografie. Vaším cílem by mělo být nabídnout zákazníkovi možnost „prohlédnout si“ nabízený produkt stejně jako v kamenné prodejně.

 

Vlastní fotografie nebo fotografie od výrobce?

Prvním dilematem, na které narazíte při tvorbě e-shopu, je otázka, zda je pro vás výhodnější použít produktové fotografie nabízené přímo výrobcem daného zboží, nebo si veškerý sortiment nafotit vlastními silami. Samozřejmě také ve vizuálně zajímavém prostředí, propojeném s prezentací a brandingem vašeho e-commerce projektu.

Obecně se doporučuje použít fotky nabízené přímo výrobcem v případě populárních a známých značek, u nichž je kvalita i styl fotografií na patřičně profesionální úrovni. Stejně tak se hodí, pokud je pro vás důležitá rychlost uvedení produktu na trh, třeba v případě nové kolekce nebo zajímavé slevové akce. To samé platí, pokud máte omezený rozpočet nebo jste v časové tísni.

Využití obrázků nabízených výrobcem prezentovaného zboží má pochopitelně i své nevýhody, plynoucí primárně z faktu, že stejné fotky bude využívat i vaše konkurence. Obsah vašeho e-shopu se tak bude muset vypořádat s nedostatkem originality a ztrátou SEO hodnoty.

Stejně tak se může stát, že záběrům nabízeným výrobcem budou scházet některé potřebné úhly. Jejich obsah také nemusí být lokalizován do češtiny a na obrázku pak bude jasně patrný třeba obal vyvedený v cizím jazyce. Ztrácíte také potřebnou kontrolu nad kvalitou obrázků nebo jejich barevností, která se ve výsledku může lišit od jejich skutečné podoby.

 

Kdy fotit vlastní prezentaci?

Tvorba vlastních fotografií má smysl, pokud nabízíte nějakým způsobem unikátní zboží, třeba v případě ručně vyráběných nebo lokalizovaných produktů, nebo pokud chcete vyniknout mezi konkurencí, případně vybudovat vlastní značku.

Hodí se také, když je vaším záměrem spojit nabízený produkt s konkrétním kontextem, například s interiérem vašeho obchodu, vybraným modelem či modelkou nebo dalšími doplňky dostupnými ve vašem e-shopu.
Originální fotografie vylepší vaše SEO skóre a díky lepší pozici ve výsledcích online vyhledávačů zvýší důvěryhodnost i další kvalitativní parametry vaší značky. U vlastní produkce máte pochopitelně možnost upravovat stylizaci fotek a sladit výsledek s celkovým designem vašeho webu nebo e-shopu. Prezentováním reálného obrazu nabízeného sortimentu můžete výrazně snížit míru vratek i počet reklamací.

Na co si dát pozor při vlastním focení? Pečlivě sledujte vyvážení bílé, aby barvy na fotografiích odpovídaly realitě a zákazníci nebyli zklamáni. Vyvarujte se odlesků a šumů, třeba tím, že v případě lesklých produktů budete používat difuzéry nebo polarizační filtr. Abyste se vyhnuli znečištění nebo poškození viditelnému na fotkách, používejte pokaždé čisté a nijak nepoškrábané produkty.

Co se týče zmiňovaných přepalů, tedy přeexponovaných snímků, nabízí většina fotoaparátů možnost kontroly pomocí histogramu, jenž ukáže příliš „vypálené“ světlé části. S případnými rekvizitami a kontextem souvisejícím s vaším podnikatelským záměrem zacházejte jako s vzácným kořením – lifestylové fotografie by neměly odvádět pozornost od hlavního produktu, který fotíte.

 

Zásady focení podle typu zboží

Sortiment Doporučení
Oblečení Focení na modelu + produkt „naplocho“ nebo na figuríně.
Elektronika Důraz na detaily, jako jsou konektory nebo displej, vždy čisté pozadí, přesné barvy.
Šperky Makro objektivy, měkké světlo, zrcadlové efekty – ale pozor na přepaly!
Nábytek Lifestyle fotografie v interiéru, případně 3D vizualizace.
Potraviny Přirozené světlo, stylizace, čerstvost, důraz na chuť i iluzi vůně ve vizuálu.

 

Minimální doporučené rozlišení

Pro běžné náhledy byste si měli vystačit s rozlišením 1200 × 1200 pixelů. V případě přiblížení nebo full-screen zobrazení můžete přesáhnout i dva tisíce pixelů.

 

Jaké jsou vhodné formáty a velikost obrázků?

Standardním formátem obrázku, používaným na internetu a nabízejícím ideální poměr kvality a velikosti souboru, je *.JPG. Podobný formát využívající koncovku *.PNG je vhodný pro fotografie produktů s potřebou průhlednosti nebo ikony a loga s ostrými hranami. Další vhodnou alternativou je moderní formát WebP, který umožňuje nahrávat menší soubory při zachování kvality. Stává se tak ideální možností s ohledem na rychlost nahrávání vašeho webu z pohledu uživatele.

Ideální velikost obrázku na web je kolem tří set kilobajtů v případě jedné fotografie. Pro hlavní produkt nebo reprezentativní fotku se maximální velikost pohybuje v rozmezí pěti až osmi set kilobajtů. Naučte se pracovat s nástroji jako TinyJPG nebo Squoosh. Export obrázků z aplikace Lightroom umožňuje kompresi v míře od osmdesáti až do devadesáti procent.

 

Závěrečné tipy

Rozmyslete si, zda je nezbytné opatřit vaše původní obrázky vodoznakem. Watermarky jsou vhodné, pokud se obáváte krádeže vaší originální tvorby, ale z pohledu návštěvníka mohou působit rušivě. Proto se je snažte využívat jen v co nejdecentnější míře.

Zajímavou a funkční technickou inovací jsou 360° fotografie a videa. Z pohledu uživatele zvyšují důvěru nakupujících. Z hlediska provozovatele jsou ovšem o něco náročnější na produkci ve srovnání s přípravou klasické fotogalerie. Nezapomínejte na alt popisky, které jsou důležité v rámci SEO a obecně přístupnosti vašeho webu. Proto se jejich prostřednictvím snažte vždy co nejjednodušeji popsat, co se na obrázku nachází.

Chcete připravit kontrolní checklist pro produktové focení nebo konkrétní doporučení pro typ zboží, které prodáváte? Obraťte se na naše Adstart specialisty!

Jan Brychta

Jan Brychta

Copywriting & PR

Držte krok s online marketingem

ODEBÍRAT newsletter