Jak efektivně pracovat s klíčovými slovy: Průvodce pro začátečníky

Klíčová slova jsou výrazy a fráze, které uživatelé zadávají do vyhledávačů, jak je Google nebo Bing, aby dokázali vyhledat potřebné informace, vhodné produkty nebo užitečné služby.

 

Správné cílení na klíčová slova vám pomůže zvýšit návštěvnost vašeho webu nebo eshopu, zlepšit jeho SEO (tedy optimalizaci pro vyhledávače) a hlavně oslovit správnou cílovou skupinu. Vaším cílem je tedy zjistit, jaká slova a fráze lidé vyhledávají a optimalizovat obsah vašeho webu s ohledem na tyto sousloví.

 

Jak najít správná klíčová slova?

Snažte se přemýšlet jako zákazník a zeptejte se sami sebe: Co bych hledal/a, kdybych potřeboval/a vámi nabízený produkt nebo službu? Máte-li například obchod s kosmetikou, je možné začít otázkou Jaké problémy vaši zákazníci řeší? Trápí je akné nebo suchá pleť? A logicky pokračovat dotazem Jaké produkty hledají? Jedná se o krém proti vráskám či přírodní šampon?

Na webu je dostupná řada nástrojů, které vám nalezení klíčových slov usnadní, a některé z nich jsou dokonce přístupné zdarma. Jedná se například o:

  • Google Keyword Planner, který je zdarma, ale vyžaduje aktivní na účet Google Ads
  • Ubersuggest, jehož základní funkce jsou dostupné zdarma
  • Aplikace Answer the Public vizualizuje otázky, které lidé hledají
  • Programy jako Ahrefs nebo SEMrush jsou sice placené, ale zato dosahují velmi slušných výsledků

Zadáte-li do některého z těchto nástrojů třeba spojení „zahradní nábytek“, aplikace vám vygeneruje další podobná klíčová slova, jako je „dřevěný zahradní nábytek“ nebo „nejlepší zahradní stoly“, jejich vyhledávanost, tedy kolikrát měsíčně lidé hledají tento výraz, a také výkon vaší konkurenci. Ten ukazuje, jak těžké je na toto konkrétní spojení rankovat, čili umístit ho na předních místech ve výsledcích vyhledávání. 

 

Zaměřte se na různé typy klíčových slov

Jak efektivně pracovat s klíčovými slovy1

Existují tři základní typy klíčových slov. Obecná klíčová slova, tzv. head keywords jsou krátká a obecná, mají vysokou hledanost, ale také vysokou konkurenci. Typicky třeba slova jako fitness nebo  kosmetika.

Středně dlouhá klíčová slova, neboli mid-tail keywords, jsou pak o něco konkrétnější. Jako příklad lze uvést spojení typu domácí cvičení pro ženy nebo přírodní kosmetika pro mastnou pleť.

Třetím typem jsou dlouhá klíčová slova, nazývaná long-tail keywords. Ta jsou detailní a méně vyhledávaná, tedy s nižší konkurencí. Příkladem může být věta jak vybrat rotoped pro domácí použití.

 

Jak používat klíčová slova?

Snažte se optimalizovat zveřejňovaný obsah podle vybraných klíčových slov. Proto by klíčové slovo mělo být uvedeno už v nadpisu stránky. Vhodné je též místo sousloví Nejlepší činky zvolit rozvitější spojení Nejlepší činky na domácí cvičení.

Klíčová slova zapojte i do Meta popisu, tedy krátkého popisu stránky, který se zobrazuje ve výsledcích vyhledávání. Příkladem může být spojení Hledáte činky na domácí cvičení? Podívejte se na naši nabídku!

Klíčová slova používejte i v adrese stránky, stejně jako v hlavním nadpisu a podnadpisech v samotném textu. Články, které publikujete, by měly být přirozené, informativní a zároveň musí pochopitelně obsahovat klíčová slova. Ovšem jejich přítomnost nepřehánějte, tzv. keyword stuffing bývá pouze na škodu.

 

Vytvářejte cílený obsah

Ideální formou obsahu jsou blogové články, typicky nazvané jako Pět tipů, jak vybrat správné činky. Stejně úspěšnými formáty bývají průvodce, jako třeba Průvodce začátečníka domácím cvičením, nebo často kladené otázky, tzv. FAQ, kdy odpovídáte na konkrétní dotazy zákazníků.

Pokud tedy prodáváte přírodní kosmetiku, připravte článek s názvem Jak vybrat přírodní krém pro suchou pleť? a využijte v něm klíčová slova jako přírodní krém nebo krém na suchou pleť.

Klíčová slova se dají využít i v názvech připojených obrázků. Proto optimalizujte obrázky tak, že název souboru bude prirodni-krem-sucha-plet.jpg a Alt text: Přírodní krém na suchou pleť.

V maximální možné míře využívejte interní odkazy, kdy odkazujete mezi různými stránkami na vašem webu, samozřejmě s použitím klíčových slov v textu odkazu. Stejně tak odkazujte na kvalitní externí zdroje, jako jsou odborné studie nebo fundované recenze.

 

Kontrola a analýza výsledků

Ke sledování dosažených výsledků využívejte analytické nástroje, jako jsou Google Analytics, jejichž prostřednictvím sledujete návštěvnost a chování uživatelů, nebo Google Search Console, která dokáží zjistit, na jaká klíčová slova lidé klikají.

Průběžně optimalizujte obsah na klíčová slova, přinášející nejvíce návštěvnosti, a aktualizujte starší články přidáním aktuálních informací.

 

Na co si dát pozor?

Snažte se s klíčovými slovy šetřit. Měla by tvořit přirozenou součástí textu, proto nepřehánějte jejich opakování. Odstraňujte z textu zastaralá klíčová slova a pravidelně analyzujte, jaká slova lidé vyhledávají. Zaměřujte se na klíčová slova, která odpovídají vašemu produktu nebo službě.

Jan Brychta

Jan Brychta

Copywriting & PR

Držte krok s online marketingem

ODEBÍRAT newsletter