Jak efektivně nastavit marketingový mix

Jak má vypadat správně nastavený marketingový mix menší firmy

 

Marketingový mix, skládající se z produktu, ceny, propagace a distribuce, je klíčovým nástrojem při definování i realizaci marketingových strategií menších a středních firem, ale i jednotlivců.

Nastavení efektivního marketingového mixu je zásadní pro uspokojení zákaznických potřeb, odlišení se od konkurence a dosažení ziskovosti. Jeho jednotlivé složky je ale třeba pečlivě vybalancovat.

Samotný produkt

 

Jako vždy si na úvod musíte jasně určit, kdo jsou vaši zákazníci, jaké mají potřeby a problémy, k jejichž řešení využívá vaše produkty. Malé firmy se často dokáží odlišit ojedinělou nabídkou uspějí tím, že nabídnou něco unikátního – personalizované služby, inovace, nebo promyšlenou zákaznickou podporu.Menší firmy by se měly snažit dbát na vysokou kvalitu a atraktivní design svých produktů. Hodí se také rozšiřovat nabídku sortimentu. 

 

Stanovená cena

Cenová strategie musí odpovídat úrovni značky a její cílové skupině. Konečná cena by měla odpovídat hodnotě přinášené zákazníkovi. Pokud se vaše firma na trhu teprve etabluje, je vhodné zvolit nižší ceny k přilákání nových zákazníků. Vyšší cenu je možné nastavit u prémiových produktů s patřičnou kvalitou. Cena samozřejmě musí pokrýt veškeré náklady a navíc dodávat marži potřebnou pro další růst firmy. Příliš časté slevy mohou škodit pověsti vaší značky.

 

Vhodný propagace

 

Menším firmám se nabízí jako ideální komunikační prostředek online marketing, jehož prostřednictvím dokážou oslovit široké publikum za poměrně nízkých nákladů. Vhodnými nástroji jsou sociální sítě, v závislosti na cílové skupině jsou nejpoužívanějšími Facebook (obecné publikum), Instagram (produktivní generace), LinkedIn (profesní generace) a TikTok pro ty nejmladší. 

Nesmíte zapomenout ani na SEO, čili optimalizaci záznamů pro algoritmy vyhledávačů, díky níž se váš web dokáže propracovat na přední příčky ve vyhledávačích. Se stálými zákazníky a potenciálními zákazníky můžete komunikovat i zdarma pomocí pravidelných emailových kampaní. Při placených kampaních pomocí nástrojů jako Google nebo Facebook Ads se zaměřte na klíčová slova nebo demografické údaje, které odpovídají vašemu cílovému trhu. Pro menší firmy může být zásadní osobní kontakt s klienty. Pro věrné zákazníky připravte věrnostní program a snažte se je přesvědčit, aby vaši značku doporučili i svým známým..

 

Fungující distribuce

 

Pro menší firmy se jako forma přímého prodeje hodí eshop nebo navázání spolupráce s menšími distributory a místními obchody. Při online prodeji nezapomínejte na uživatelsky přívětivý web, optimalizovaný pro mobilní zařízení. Rozmyslete spolupráci s jinými subjekty nebo influencery, kteří dokáží zvýšit dosah vaší nabídky. Snažte se o co nejefektivnější zákaznický servis jako rozhodující faktor pro jejich spokojenost.

 

Jak nastavit efektivní marketingový mix pro menší firmy:

 

Svou nabídku musíte přizpůsobit zákaznickým očekáváním a pečlivě sledujte i konkurenční nabídky. Pokud je to možné, realizujte pravidelné průzkumy, monitorujte aktuální trendy a zohledněte zpětnou vazbu.Vyzkoušejte různé kombinace marketingového mixu a porovnávejte výsledky. Svoji nabídku přizpůsobte reakcím trhu. Svůj produkt se snažte maximálně odlišit, ať už jeho hodnotou, cenou, formami propagace nebo distribučními cestami. 

Neinvestujte zbytečné prostředky do marketingových kampaní bez potřebných výsledků. Malé firmy musí sledovat návratnost investic (ROI) a soustředit prostředky do komunikačních kanálů s největším přínosem. Úspěšnost jednotlivých marketingových aktivit pravidelně analyzujte a optimalizujte své strategie. Všechny složky mixu musí být v souladu s vaší značkou a cílovými zákazníky.

Jan Brychta

Jan Brychta

Copywriting & PR

Držte krok s online marketingem

ODEBÍRAT newsletter