Jak budovat emailovou databázi bez koupě kontaktů (a proč to jinak nedělat)

Vytvoření vlastní emailové databáze je nezbytným předpokladem jakýchkoliv aktivit v oblasti emailového marketingu. 

 

Celý proces výstavby vlastní databáze a sběru relevantních kontaktů společně projdeme krok za krokem. Na úvod si připomeneme, proč se nevyplácí nakupovat kontakty od externích dodavatelů a následně popíšeme, jak by měl vypadat správný postup, který je v souladu etickými zásadami i zákonnými předpisy.

 

Proč nenakupovat kontakty

Zásadní překážku pochopitelně představuje fakt, že při manipulaci s osobními údaji dochází k porušení GDPR směrnice. Podle ní musí rozesílatel na území Evropské unie doložit souhlas každého adresáta se zasíláním nevyžádané pošty. U zakoupených kontaktů pochopitelně žádným takovým vyjádřením disponovat nemůžete, a riskujete proto případnou pokutu. V případě opakovaného nedodržení stanovených předpisů může dosahovat poměrně značné výše. 

 

Chcete-li se ovšem tvářit, že se vás nějaké GDPR přece nemůže týkat a opomenout onu známou zásadu, že neznalost zákona neomlouvá, narazíte na kardiální potíž v podobě obecně velice nízké kvality takto získaných kontaktů. Vzhledem k tomu, že osoby figurující na podobných seznamech obvykle vaše sdělení nečekají a většinou je ani nevítají, dočkáte se ve výsledku jen mizivé míry otevřenosti zaslaných zpráv a naopak zpětné záplavy spamových a chybových hlášení.

Jak budovat emailovou databázi bez koupě kontaktů1:Adstart

Od této skutečnost se odvíjí i další hrozba v podobě prudkého zhoršení reputace domény, z níž nevyžádané zprávy zasíláte. Jakmile začne více uživatelů označovat vámi produkované maily za spam, dočká se příslušná doména i odesílací adresa automatické blokace a zapsání na seznam nežádoucích webů. Na jeho základě poputují vaše sdělení rovnou do spamu, a to i u příjemců, kteří s jejich zasíláním původně souhlasili.

 

Obecně budí podobné nedomyšlené aktivity mezi oslovenými adresáty hodně špatný dojem a jak známo, první dojem už jen málokdy vylepšíte. Většinu uživatelů nevyžádaná pošta obtěžuje či přímo rozčiluje. Pokud se rozhodnete rozjet vaše online podnikání touto cestou, pokazíte si pověst hned na startu. A věřte, že internet si pamatuje hodně a dlouho!

 

Jak vybudovat funkční databázi kontaktů

Na úvod musíte vymyslet a vytvořit dostatečně zajímavé nebo hodnotné lákadlo (tzv. lead magnet), které nabídnete uživatelům na výměnu za sdělení emailové adresy a udělení potřebného souhlasu se zasíláním komerčních sdělení. Obvykle se jedná o nabídku originálního ebooku, praktického check-listu, zajímavé šablony, slevy na budoucí nákupy nebo umožnění účasti na vámi pořádaném kurzu či webináři. Klíčovým faktorem samozřejmě je, jak vysokou reálnou hodnotu má vámi nabízený produkt nebo služba a nakolik řeší konkrétní problémy vámi oslovené cílové skupiny.

 

Další možností, jak získat relevantní a právně nenapadnutelné kontakty, jsou různé přihlašovací nebo odpovědní formuláře (opt-in). Umístit je lze nejen na váš web (ať už ve formě pop-up oken, postranních panelů nebo CTA výzvy na konci článku), ale také na firemní blog nebo příslušné profily na sociálních síti (třeba ve formě odkazu v obecných informacích o firmě).

 

Odpovědní formuláře mohou také tvořit součást vámi zadávaných reklamních kampaní. Typickou ukázkou je placený příspěvek ve feedu na Facebooku nebo Instagramu s výzvou Získejte zdarma návod k…  Získání inzerované výhody bude ale pochopitelně podmíněno uvedením emailové adresy a udělením potřebného souhlasu. Krom toho využívejte i tzv. double opt-in, kdy zájemce musí potvrdit přijetí emailu kliknutím na zaslaný odkaz. Opatření vám pomůže udržovat v databázi aktuální a relevantní kontakty.

 

Myslete na relevanci vašich sdělení 

V rozesílaných sděleních buďte maximálně autentičtí a pokuste se identifikovat potřeby vašich zákazníků, načež jim vycházejte aktivně vstříc. Důkladně připravený a kvalitně zpracovaný obsah rozesílejte v předem stanovených a pravidelných intervalech, v samotném sdělení se snažte adresáty oslovit na osobní rovině. Obecně pište jako člověk, ne jako robot. 

Jak budovat emailovou databázi bez koupě kontaktů1:Adstart

Pravidelně vyzývejte uživatele k určité formě reakce nebo odpovědi a do konverzace se pokuste zapojit co nejvíce lidí. V souladu s ustanoveními GDPR umožněte uživatelům snadné a funkční odhlášení. Zároveň je pečlivě informujte o způsobech, jakými se svěřenými daty nakládáte. Vyhýbejte se příliš okatému nebo násilnému sběru emailových kontaktů. 

 

Potřebujete pomoci s návrhem lead magnetu nebo přihlašovacího formuláře? Obraťte se na Adstart experty!

Barbora Novotná

Barbora Novotná

Social & Creative Specialist

Držte krok s online marketingem

ODEBÍRAT newsletter