Co to jsou UTM parametry?

Co jsou UTM parametry a proč jsou pro online byznys nepostradatelné

 

 

Absence UTM parametrů výrazně omezuje přehled marketérů o efektivitě jejich kampaní kampaní a přínosu jednotlivých marketingových aktivit nejen k návštěvnosti webu, ale i k potřebným konverzím. 

Nemožnost přesného trackingu je zásadní překážkou objektivního vyhodnocení funkčnosti naplánované komunikace a efektivnosti prostředků, investovaných do reklamy. UTM parametry (zkratka pro Urchin Tracking Module) jsou speciální části URL adres, jedná se tedy o malý soubor informací připojený k webovému odkazu. Marketingovým analytikům umožňují identifikovat, odkud návštěvníci přicházejí, jak se o vašem obsahu dozvěděli a jakým způsobem se na webových stránkách chovají.

 

Jak UTM parametry fungují?

UTM parametry se připojí na konec odkazu a skládají se z pěti hlavních částí. Je možné použít je samostatně nebo dohromady:

  1. utm_source – určuje, odkud návštěvnost přichází (např. “google”, “facebook”).
  2. utm_medium – označuje médium kampaně (např. “cpc” pro platbu za proklik, “email” pro e-mailovou kampaň).
  3. utm_campaign – název konkrétní kampaně (např. “letni_akce_2024”).
  4. utm_term – volitelný parametr, často používaný pro klíčová slova v placených kampaních.
  5. utm_content – používá se k rozlišení variant reklamy nebo různých odkazů v rámci stejné kampaně (např. “banner1” nebo “button2”).

Příklad URL s UTM parametry:

ruby

Copy code

https://www.priklad.cz/?utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_campaign=letni_akce&utm_content=button1

 

 

Proč jsou UTM parametry důležité?

Jednoznačné určení lokalit, z nichž návštěvníci přicházejí, je zásadní pro vyhodnocení efektivity každé kampaně. Snadno také zjistíte, které kampaně, platformy a konkrétní formy inzerce vykazují nejlepší výsledky, a na základě těchto poznatků optimalizovat další kroky. 

Bez UTM parametrů by bylo jen obtížně přesně zjišťovat, které částky investované do reklamy přináší nejlepší návratnost. Když propagujete jeden obsah na více platformách nebo zkoušíte různé formy reklam (třeba banner a textový odkaz), UTM parametry vám umožní sledovat každý kanál zvlášť.

Jan Brychta

Jan Brychta

Copywriting & PR

Držte krok s online marketingem

ODEBÍRAT newsletter