Co je SEO a SEM?
Obě zkratky sice odkazují k marketingu vašeho webu směrem k internetovým vyhledávačům, jejich cíle a metody se ale navzájem liší.
SEO
SEO, tedy Search Engine Optimization má za úkol zlepšit organickou, tedy nezaplacenou viditelnost vašeho webu ve výsledcích poskytovaných vyhledávači v odpovědi na dotazy, týkající se předmětu vašeho podnikání. . Zahrnuje optimalizaci obsahu a technických aspektů webu, aby se stránky lépe umísťovaly ve výsledcích vyhledávání.
SEM
Oproti tomu SEM jako Search Engine Marketing pracuje ve vyhledávačích s placenými kampaněmi. Jedná se především o PPC (Pay Per Click) reklamy, u nichž platíte za každý proklik, který byl jejich prostřednictvím nasměrován na váš web. SEM je ve své podstatě širší termín, zahrnující de facto i SEO, ale obvykle se používá jen v souvislosti s placenými kampaněmi.
Rozdíly mezi SEO a SEM
Faktor | SEO | SEM |
Cíl | Neplacené, organicky generované zvýšení viditelnosti ve vyhledávačích. | Zvýšení viditelnosti ve vyhledávačích prostřednictvím placené reklamy. |
Efekt v čase | Jedná se o dlouhodobou strategii, jejíž výsledek se může projevit i po několika měsících. | Přináší rychlou návratnost a přináší potřebný efekt od okamžiku spuštění kampaně. |
Cena | Optimalizace je časově i finančně náročný proces, ale klient neplatí za každý dosažený proklik | Klient zaplatí za každý proklik získaný pro jeho web (systém PPC). |
Trvání | Dosažené výhody mají trvalejší efekt, i když práce na optimalizaci skončí. | Jakmile reklamní kampaň zastavíte, dojde k okamžitému poklesu návštěvnosti. |
Viditelnost | Závisí na kvalitě obsahu, úrovni optimalizace a aktivitách konkurence. | Viditelnost na zvolené pozici je garantována výší reklamního rozpočtu. |
Personalizace | Obsah je možné optimalizovat pro různé typy dotazů a hledaných frází. | Reklamní kampaně mohou cílit na konkrétní publikum nebo klíčová slova. |
Výhody a nevýhody SEO
Hlavní výhodou SEO úprav je jejich dlouhodobá návratnost: Správně připravené SEO dokáže generovat stabilní návštěvnost bez nutnosti průběžných investic. Organicky zobrazované výsledky ve vyhledávačích mají u uživatelů lepší pověst. Protože je “doporučuje” vyhledávač, jsou vnímány jako důvěryhodnější. Po optimalizaci webu už nebudete platit tolik za získané prokliky, čímž se sníží vaše náklady na marketing..
Mezi nevýhody SEO patří doba, která musí uplynout, aby změny mohly začít přinášet požadované výsledky. Pozitivní změny se obvykle projeví až za několik měsíců a SEO úpravám je proto potřeba věnovat průběžnou péči. Nejistotu do hry vnášejí neustále změny vyhledávacích algoritmů, které mohou postavit na hlavu dosavadní postupy i negativně ovlivnit již dosaženou pozici vašeho webu.
Výhody a nevýhody SEM
SEM díky placeným kampaní přináší výsledky ihned, nasazená kampaň se projeví okamžitě, a je proto ideální pro sezónní nebo nové nabídky. Reklamy ve vyhledávačích lze snadno testovat a porovnávat jejich efekt podle cílení na konkrétní publikum. Vzhledem k investovaným prostředkům mají také zadavatelé větší kontrolu nad průběhem kampaně a využívání rozpočtu. Ten může klient měnit, stejna jako klíčová slova a cílení podle potřeby a rychle tak reagovat na nečekané změny.
Platby za každý proklik mohou SEM neńosně prodražit, zejména ve vysoce konkurenčních oborech. Efekt placených kampaní je navíc jenom krátkodobý, hned po jejich ukončení ztratí vaše weby význačnou část návštěvnosti. Navíc někteří uživatelé dávají přednost organickým výsledkům, které považují za důvěryhodnější a na PPC reklamy neklikají.
Kdy použít SEO a kdy SEM?
Techniky SEO se hodí pro weby usilující o dlouhodobou návštěvnost, může se jednat například o. obsahové portály, blogy, nebo eshopy s konstantní nabídkou zboží. Stejně tak jsou vhodné weby, ochotné investovat do dlouhodobé značky a důvěryhodnosti. SEO je vhodným nástrojem také v případě, kdy zadavatel netlačí na rychlé výsledky.
Naopak SEM je vhodný pro propagaci nových nebo sezónních produktů a služeb, vyžadující rychlou publicitu. Vyplatí se i lokálním podnikům, toužící rychle zaujmout a oslovit zákazníky v daném místě. Požití se nabízí i pro weby, které fungují v silně konkurenčním prostředí a potřebují okamžitou viditelnost.
Pro ideální výsledky online marketingových aktivit je obvykle nejlepší kombinace obou metod. SEO poskytne stabilní a dlouhodobou návštěvnost, zatímco SEM může podpořit krátkodobé kampaně a nové produkty