Affiliate marketing
Generujete vy nebo vaši partneři unikátní obsah a zajímá vás, kolik zákazníků dokážete jeho prostřednictvím získat? Zapojte se do affiliate sítě!
Co je Affiliate marketing?
Je založen na spolupráci mezi inzerenty a tvůrci obsahu, jehož prostřednictvím propagují zadavatelé svoje produkty nebo služby. Odměna pak má podobu provize z prodeje nebo jiného typu konverze, jako je třeba registrace na webu nebo stažení aplikace.
Zadavatelé i tvůrci obsahu přesně vědí, kolik zákazníků získali, protože základním principem affiliate marketingu je přesměrování potenciálních zákazníků na web inzerenta prostřednictvím odkazů s unikátním kódem. Díky němu může affiliate partner sledovat konkrétní počty zákazníky z dané zdroje, stejně jako počty a typy uskutečněných akvizic.
Jak postupovat
Na úvod si inzerent vybere affiliate program, do něhož se bude chtít zapojit. Může se jednat buď o vlastní program nebo již existující platformy, jakou je například Commission Junction, ShareASale nebo Amazon Associates.
Od vybraného programu získá zadavatel unikátní odkazy, známé jako affiliate linky. Ty obsahují speciální identifikátor, jehož prostřednictvím může inzerent sledovat, odkud který zákazník na jeho web přišel a hlavně kdo návštěvu doporučil.
Návštěvu doporučují tzv. affiliate partneři, kteří propagované produkty nebo služby komunikují dohodnutými způsoby. Affiliate linky tak mohou zadavatelé zabudovat do svého nebo partnerského webu, blogu, využít v rámci e-mailového marketingu, komunikace na sociálních sítích nebo na placených bannerech.
V momentě, kdy čtenář klikne na konkrétní affiliate odkaz a následně uskuteční nákup nebo jinou zadavatelem požadovanou konverzi, získá affiliate partner, který odkaz v rámci vytvořeného obsahu umístil, domluvenou provizi.
Konverze jsou trackovány prostřednictvím cookies nebo jiných sledovacích technologií, které dokáží spojit affiliate partnera s konkrétními akcemi zákazníků. Provize jsou vypláceny od určité hranice, obvykle jednou měsíčně.
Jak zapojit affiliate marketing?
Obvyklým postupem ze strany affiliate partnerů je tvorba recenzí na produkty nebo služby nabízené inzerentem. Vhodnou alternativou je sestavení seznamů produktů vhodných pro určitou aktivitu nebo časové období. V případě, že klikne na odkaz vedoucí na stránky zadavatele a uskuteční požadovanou konverzii, připíše se provize na konto daného affiliate partnera.
Kromě webových a blogových článků je možné affiliate linky vložit i do obsahu pro sociální sítě, jejichž prostřednictvím mohou zadavatelé lépe cílit na specifické publikum. Konkrétní cílení pak umožňují linky vložené do marketingových emailů.
Affiliate linky je možné vkládat také do videí, ať už na YouTube nebo jiných platformách. Recenze nebo unboxing videa jsou ideální příležitostí, které svou interaktivitou a přesvědčivostí vystupujících dále zvyšují konverzní možnosti.
Další možností je integrace affiliate programů s portály, které agregující slevové kódy nebo nabízejí cashback platby za uskutečněné nákupy. Zadavatelé mohou affiliate linky využít i v rámci své placené reklamy, třeba prostřednictvím systémů Google Ads nebo Facebook Ads. Nabízí se i formalizování spolupráce s vybranými influencery, kteří budou nákup propagovaných produktů nebo služeb doporučovat skrze zadané affiliate linky.
Jak správně využít affiliate marketing?
Primárním prvkem při budování funkčního affiliate marketingového systému je důvěra. Sdělení affiliate partnerů musí být autentické a v ideálním případě propagovat takové produkty nebo služby, které by tvůrce obsahu sám od sebe doporučil a patřičně otestoval. Pokud bude publikum věřit jeho doporučení, zvýší se pochopitelně i potřebné konverze
Autentický obsah ovšem musí být i patřičně kvalitní. Ať už se jedná o blogové příspěvky, videa, recenze nebo sociální média, měl by si zadavatel hlídat úroveň výstup. Stejně tak je potřeba sledovat a porovnávat výkon uskutečněných affiliate kampaní. Pomocí Google Analytics nebo nástrojů od jednotlivých affiliate platforem je možné vyhodnotit, jaké odkazy fungují nejlépe, které kanály generují nejvíce prodejů a co je potřeba vylepšit.
Uživatelskou zkušenost je možné umocnit zajištěním rychlého přístupu k affiliate odkazům, zpřehledněním obsahu na webu nebo atraktivnějšími popisky inzerovaných produktů. Jasné a srozumitelné by měla být i tlačítka s call-to-action.
Snažte se také maximálně personalizovat sdělení komunikovaná v rámci e-mail marketingu nebo ve zprávách na sociálních sítích. Veškerý obsah musí být relevantní pro vaši cílovou, komunikujte proto takové nabídky a obsah, který reaguje na konkrétní potřeby a zájmy zákazníků. Pravidelně také testujte různé metody, kanály a formy obsahu například formou A/B testování a snažte se zjistit které typy nadpisů fungují lépe, jaký formát generuje nejvíce konverzí.
Pokud budete využívat tyto metody a zároveň se soustředit na autenticitu a hodnotný obsah, může být affiliate marketing velmi efektivním nástrojem pro generování příjmů z online komunikace.