AI v marketingu

Jak mohou marketéři využívat umělou inteligenci?

 

Dvě písmena, A a I, přinášejí do marketingu novou úroveň automatizace, personalizace a efektivity reklamních kampaní. AI v marketingu.

Nástroje pracující s umělou “artificial” inteligencí mohou výrazně zjednodušit tvorbu obsahu, optimalizaci vytvořených kampaní, analýzu získaných dat a personalizaci konkrétních zákaznických zkušeností. 

V každém případě je potřeba vzít v úvahu, že čeština, jako nepříliš rozšířený jazyk se složitou gramatikou bývá při využívání AI aplikací problémem. Obecně fungují AI platformy nejlépe v angličtině, protože se trénovaly na anglických datových souborech. Nicméně, existuje řada AI nástrojů, které češtinu podporují a poskytují kvalitní výstupy. Projděme si nejprve vhodné programy pro marketéry a k aplikacím vhodným pro české uživatele se vrátíme v druhé části článku.

Jasper (dříve Jarvis)

Platforma pro generování textů blogových článků, reklamních kampaní nebo příspěvků na sociální sítě. Placená verze vyjde na 49 dolarů měsíčně, bezplatná zkušební verze funguje pouze v omezené míře. 

Grammarly

Funguje jako korektor gramatiky, stylistiky a tónu vaší komunikace. Doporučí, jak texty vylepšit a optimalizovat obsah pro vaše cílové publikum. Bezplatná verze opět nabízí jen omezené funkce, placená verze začíná na dvanácti dolarech za měsíc. 

Canva 

Umělou inteligenci využívá pro rychlou tvorbu designových materiálů, generování grafických návrhů, komerčních prezentací, reklamních bannerů nebo postů na sociálních médiích. K dispozici je i bezplatná verze, verze pro profesionální využití lze pořídit už za necelých třináct dolarů měsíčně. 

HubSpot CRM 

S pomocí funkcí umělé inteligence umožňuje automatizaci vybraných marketingových procesů, jejich personalizaci, optimalizaci a datovou analýzu. Pomáhá optimalizovat kampaně a analyzovat zákaznická data. Bezplatná verze CRM má omezené funkce, nejnižší tarif vyjde za jeden měsíc na padesát dolarů. 

Google Ads

Google využívá umělou inteligenci při optimalizaci reklamy, pro tvorbu funkčních klíčových slov, automatické vytváření reklam nebo optimalizaci rozpočtu. Platba probíhá na základě PPC modelu (Pay Per Click) a cena závisí na investovaném rozpočtu a aukčních cenách klíčových slov.

 

Jaké AI nástroje je možné využívat zdarma?

Asi nejznámější AI platformou je ChatGPT, vhodný pro generování nápadů, brainstorming navrhovaného obsahu, stejně jako pro tvorbu marketingových textů nebo formulaci odpovědí na zákaznické dotazy.

Bezplatné verze nabízí i Grammarly (viz dále), stejně jako zmiňovaná Canva nebo Google Analytics, jejichž bezplatná verze nabízí přístup k analytickým datům a poskytuje pomocí umělé inteligence potřebná doporučení.

 

 

AI aplikace vhodné pro český jazyk

 

Naprostá většina AI nástrojů bylo vyvinuto pro použití v anglicky hovořícím prostoru. Přesto existuje několik aplikací, které si s češtinou dokáží relativně dobře poradit a jejich výstupy se vyznačují slušnou úrovní gramatiky.

Dobré výsledky vykazuje překladač DeepL, poskytující poměrně kvalitní překlady z i do českehé jazyka, včetně skloňování a použití slovních spojení ve správném kontextu. Základní funkce jsou k dispozici bezplatně, placená verze s pokročilými funkcemi stojí od necelých sedmi eur měsíčně.

Primárně na angličtinu je zaměřen i nástroj Grammarly, ale některé funkce jsou dostupné i v češtině, například detekce základních gramatických chyb. Bezplatná verze nabízí v angličtině jen omezené funkce, platit je možné od dvanácti dolarů měsíčně. 

S češtinou si poměrně slušně poradí i populární ChatGPT, který dokáže generovat použitelné české texty. Ve verzi ChatGPT-3.5 je zdarma, placená verze s přístupem k GPT-4 vyjde na dvacet dolarů měsíčně. S každou verzí úroveň české stylistiky zlepšuje. 

Nástroje Textrazor a MonkeyLearn slouží k analýze textu a extrakci potřebných informací, češtinu podporují v omezené míře. Textrazor nabízí  bezplatnou verzi s omezenými API voláními, zatímco MonkeyLearn nabízí bezplatnou zkušební verzi, ceny za užívání pak začínají na necelých třiceti dolarech měsíčně.

Češtinu podporují i reklamní platformy Google Ads a Facebook Ads, které používají umělou inteligenci pro optimalizaci kampaní. Cílení a dynamické generování obsahu v češtině fungují dobře díky přístupu k širokému množství dat z českého trhu.Cena za používání závisí na vašem reklamním rozpočtu.

 

Příklady AI generovaných reklamních kampaní

 

V současnosti už existuje několik příkladů úspěšných kampaní využívajících umělou inteligenci. Jedna z nejznámějších značek světa Coca-Cola použila AI pro tvorbu personalizovaných videí podle preferencí spotřebitele. Umělá inteligence analyzovala chování spotřebitelů a na jeho základě generovala video reklamy přizpůsobené jejich zájmům a chování na webu.

Populární automobilka BMW zase integrovalo AI chatboty do marketingových kampaní v zájmu rychlejší a efektivnější komunikace se zákazníky. Chatboti pomáhali zodpovídat dotazy a poskytovali zájemcům relevantní informace o vozidlech, čímž se zadavateli podařilo zvýšit konverzní poměr a vylepšit zákaznickou zkušenost.

Kosmetická firma Sephora využívá umělou inteligenci k personalizovaným doporučením produktů podle preferencí a historie nákupů zákazníků. AI také analyzuje oblíbené produkty a doporučuje konkrétní výrobky jednotlivým zákazníkům.

Umělá inteligence je dnes asi nejvýznamnější faktorem vývoje marketingové komunikace a její důležitost bude do budoucna bezesporu narůstat. Marketéři, kteří se naučí efektivně využívat AI nástroje, tak mohou získat významnou konkurenční výhodu.

 

 

Kateřina Jechová

Kateřina Jechová

Marketing

Držte krok s online marketingem

ODEBÍRAT newsletter