Jaké jsou nejdůležitější metody a způsoby měření úspěšnosti SEO kampaní?
Představujeme osm klíčových metrik, sloužících k měření efektivnosti zvolené SEO strategie spolu s jejich benchmarky a praktickými příklady i ukázkami.
Organická návštěvnost
Základní metrika sloužící ke sledování měsíčního růstu organické návštěvnosti. Zdravý růst se pohybuje mezi deseti a dvaceti procenty v meziročním srovnání. Pokud tedy na váš web dorazilo loni v lednu deset tisíc návštěv, letos by měl ideálně vykazovat kolem dvanácti tisíc návštěvníků. Ideálním nástrojem jsou Google Analytics, kde vše potřebné najdete v položce Akvizice > Organické vyhledávání.
Pozice ve vyhledávání
Potřebujete zjistit, jaká je průměrná pozice vašeho webu podle nejdůležitějších klíčových slov. V ideálním případě by se váš web měl pohybovat mezi třemi nejvyššími odkazy u tzv. Branded výrazů, tedy spojených s vaší značkou, a v top 10 v případě hlavních klíčových slov. Typicky eshop prodávající boty cílící na “pánské kožené boty” se snaží dosáhnout posunu z patnácté na osmou pozici. Výsledky zjistíte pomocí nástroje Google Search Console a položky Výkon > Průměrná pozice.
Click-Through Rate (CTR)
Metrika sleduje poměr prokliků vůči zobrazením. Benchmarky k první pozici udávají rozpětí 25 % až 30 %, pro druhou 15 % a třetí pozice spokojí s 10 %. Z každé tisícovky zobrazení na první pozici byste se tak měli dočkat 250 až 300 kliků. K měření použijete opět Search Console a Výkon > CTR.
Konverzní poměr z organiky
Soustředíte se na procento návštěvníků, kteří provedou požadovanou akci. Jako benchmark se u ecommerce udává rozpětí dvou a tří procent, u lead generation tři až pět procent. Z tisíce organických návštěvníků eshopu tak obvykle nakoupí dvě nebo tři desítky zákazníků. Reálný stav zjistíte pomocí Google Analytics a položek Konverze > Cíle > Zdroj/médium.
Indexace stránek
Zajímá vás poměr indexovaných stránek vůči celkovému počtu s tím, že minimálně devadesát procent důležitých stránek by mělo být indexovaných. Z tisícovky produktových stránek by mělo být indexováno alespoň 900. Použijete Search Console a položky Pokrytí > Platné stránky.
Core Web Vitals
Metriky pomáhají zjistit údaje jako LCP (Largest Contentful Paint), což je indikátor rychlosti načítání stránky podle doby, za kterou se na obrazovku načte největší viditelný prvek stránky, FID (First Input Delay) sledující prodlevu mezi interakcí uživatele s webem, jako například kliknutí na odkaz, a skutečnou schopností webu na tuto interakci odpovědět, kterou loni nahradila metrika INP Interaction to Next Pain) měřící dobu reakce uživatelského rozhraní na kliknutí nebo jiný vstup uživatele webové stránky nebo CLS (Cumulative Layout Shift), která měří posun prvků na stránce během jejich načítání. V ideální případě LCP nedosahuje 2,5 sekundy, FID je méně než sto milisekund, INP dvě stě milisekund a CLS by nemělo dosahovat 0,1. K měření použijte PageSpeed Insights.
Bounce Rate (míra okamžitého opuštění)
Metrika sleduje procento návštěvníků, kteří opustí web bez interakce. U ecommerce se pohybuje mezi 20 a 45 procenty, obsahové weby udávají čtyřicet až šedesát procent návštěvníků. U blog s mírou opuštění 55 procent je možné ji optimalizací snížit na 45 procent. Údaje poskytnou Google Analytics v položce Chování > Přehled.
Hodnota organického trafficu
Díky této metrice se dozvíte průměrnou hodnotu organické návštěvy. Benchmark hodně závisí na oboru, většinou se pohybuje mezi deseti až sto korunami na návštěvu. Eshop s průměrnou hodnotou objednávky dva tisíce korun a konverzním poměrem dvou procent má hodnotu návštěvy 40,- Kč. Údaj tedy udává výsledek vydělení celkových tržeb z organiky počtem organických návštěv.
Pro efektivní sledování je vhodné:
- Vytvořit dashboard kombinující všechny metriky
- Sledovat trendy v čase (měsíčně a meziročně)
- Porovnávat výkon s konkurencí
- Pravidelně revidovat cíle a benchmarky