Zajímají vás nejaktuálnější tipy, jak oživit váš eshop a vyjít vstříc zákazníkům uvažujícím o nákupu?
Prostudujte si našich 10 praktických tipů jak rozjet vaše online podnikání!
1. Zapojte prvky umělé inteligence
Za poslední roky se nástroje využívající AI (Artificial Intelligence) ke generování textů a grafiky posunuly zásadním způsobem vpřed. V oblasti ecommerce jsou zásadní dva.
- ChatGPT využijte pro psaní produktových popisků a k textaci jednotlivých kategorií. Umělá inteligence na základě vašeho zadání vytvoří potřebnou osnovu, doporučí vhodné mezititulky a pomůže i při opravách překlepů a gramatiky (i když v českém jazyce ještě není její účinnost stoprocentní). Ve verzi 4.0 najdete také oblíbenou aplikaci DALL-E pro tvorbu grafiky a obrázků. Nezapomínejte, že základním principem umělé inteligence je kvalitní zadání – co požadujete, to dostanete. Proto se inspirujte prompty (zadáními) vašich kolegů a konkurentů. Předchozí varianta je 3.5 je uživatelům dostupná zdarma, nejnovější 4.0 vyjde na dvacet dolarů měsíčně.
- Adobe Photoshop – pomocí AI doplňku v populárním Photoshopu budete schopni nejen vytvořit vlastní grafiku, ale také upravovat korporátní produktové fotografie, odstraňovat z nich pozadí nebo aplikovat různé filtry. Cenová nabídka začíná na deseti dolarech měsíčně.
2. Rozmyslete si rozjezd vlastního loyalty systému
Internetové obchody s rychloobrátkovým zbožím mohou díky zavedení věrnostního programu zvýšit dosažený obrat na jednoho zákazníka a zároveň vybudovat potřebnou loajalitu stávající zákaznické báze i ušetřiit při získávání nových klientů. Motivaci pomocí vhodných dárků můžete navíc prezentovat jako silnou konkurenční výhodu, na kterou čeští zákazníci, typicky cenově citliví, rádi slyší.
3. Optimalizujte mobilní verzi
Rychlá responze při načítání vašich stránek má zásadní vliv na zákaznickou zkušenost. Každé zrychlení načítání ma vliv na zvýšení celkového konverzního poměru a ve výsledku pak na obrat vašeho podnikání. Ke kontrole rychlosti načítání vašich slouží specializované online nástroje. V praxi pomůže zmenšení obrázků a fotografií, využívání formátu WebP nebo kompresního JPG. Statické zdroje ukládejte do mezipaměti a zapojte techniku tzv. lazy loadingu, kdy se stránky načítají postupně podle scrollování uživatele. Také rozmyslete, zda jsou na mobilním webu nezbytně nutné animace nebo videa, která jeho načítání dále zpomalují.
4. Zvažte nasazení online chatu se zaměstnanci zákaznické podpory.
Chat se zkušenými pracovníky zákaznické podpory rychle vyřeší zákaznické dotazy i případné problémy během nákupu nebo doručování. Ikonka odkazující na chat bývá zpravidla umístěna v pravém dolním rohu, ale je potřeba hlídat, aby nezakrývala obsah stránky, hlavně v mobilní verzi. Snažte se nepoužívat vyskakovací okno, které uživatele spíše odradí.
5. Použijte dobře strukturované popisky
Častou chybou eshopů je automatické přebírání produktových popisků od distributorů, které obvykle uvádějí jen základní parametry výrobku. Navíc identické popisky u více webů se negativně projeví při výsledcích ve vyhledávačích. Vlastní dobře strukturovaný popis tak potěší nejen potenciální zákazníky, ale vylepší i SEO vašich stránek. Kromě konkrétních vlastností produktů je vhodné uvést i jejich využití v praxi.
6. Nezapomeňte na produktová videa
Dobře připravená videa často vydají za desítky fotografií, zvláště pokud potřebujete zdůraznit vlastnosti výrobku v konkrétních situacích nebo jeho použití v určitém prostoru. Nezapomeňte ovšem, že video nemůže nahradit profesionálně zpracované fotografie, maximálně je doplnit!
7. Neignorujte vyprodané výrobky
V případě, že je některý z produktů ve vaší nabídce z jakéhokoli důvodu nedostupný, nabídněte alternativní výrobky nebo možný termín nové dodávky.
8. Pracujte se zákaznickými recenzemi
V ideálním případě by měli mít zákazníci možnost hodnotit bez nutnosti jakékoli registrace veškeré zboží, které na stránkách nabízíte. Pro psané zákaznického hodnocení požadujte pouze základní data, tedy jméno a email. V případě více recenzí uvádějte u daného produktu výsledný průměr a výpis všech recenzí publikujte tak, aby k nim čtenáři doskrolovali a nemuseli načítat další stránku, Dobrou pověst vašeho eshopu podpoříte také relevantními reakcemi i na negativní hodnocení. Vaše odpovědi by měly být maximálně konkrétní.
9. Využívejte cross-selling
Křížový prodej spočívá v nabídce doplňkového zboží k produktům, které už zákazníci vložili do svého košíku. K psímu vodítku nabídněte misku na vodu, k lampě žárovky a k jízdnímu kolu cyklistickou helmu, čímž pochopitelně zvýšíte průměrnou hodnotu nákupu. Jak uvádí Amazon, správně uchopený cross-selling generuje více než třetinu každoročního obratu.
10. Vždy uvádějte termín doručení
Namísto rychlosti (například do dvou dnů) uvádějte pokaždé termín doručení. Jedná se o jeden z nejdůležitějších faktorů při rozhodování zákazníků o nákupu v daném eshopu. Uvedete-li konkrétní datum doručení, nebudou si zákazníci muset dopočítávat, za jak dlouho se ke své objednávce dostanou, a je tak pravděpodobnější, že využijí služeb vašeho eshopu.